Malmbanans spår Gällivare-Harrå byts ut

Gällivare bangård. Foto: Wkimedia Commons

 

Malmbanan genomgår för närvarande en betydande renovering på sträckan mellan Gällivare och Råtsi för att återställa kapaciteten och möta ökande behov. Det slitna spåret behöver bytas ut för att återställa den högsta tillåtna axellasten till 30 ton (STAX 30), vilket kommer att öka effektiviteten och minska kostnaderna för malmtrafiken.

Om Projektet

Renoveringen är uppdelad i två etapper: Gällivare till Harrå och Harrå till Råtsi. Spårbytet innebär att räl, sliper och makadam byts ut med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg. Ballastreningen siktar bort finmaterial och resterande makadam återvinns. Innan spåret kan bytas ut måste kablar sänkas längre ner i banvallen, för att undvika skador på kablarna.

Nu pågår förberedelse inför spårbyte sträckan Gällivare-Harrå samt projektering för sträckan Harrå-Råtsi.

Tidsplan

Preliminär tidsplanen för projektet:

  1. Projektering spårbyte etapp 1, Gällivare-Harrå: 2023
  2. Kabelsänkning etapp 1, Gällivare-Harrå: 2023
  3. Spårbyte etapp 1, Gällivare-Harrå (Juni-september): 2024
  4. Projektering spårbyte etapp 2, Harrå-Råtsi: 2024
  5. Kabelsänkning etapp 2, Harrå-Råtsi: 2024
  6. Spårbyte etapp 2, Harrå-Råtsi: 2025
  7. Efterjusteringar: 2025-2026

Källa: Trafikverket