Snälltågets vd: Ta bort hindren för utlandsresor med tåg

Carl Adam Holmberg är vd för Snälltåget som startade 2007 och är en del av franska Transdev. På järnvägsmässan Train & Rail berättade han om svårigheten – trots lyckade resultat – att driva passagerartrafik över nationsgränserna i Europa. Foto Anders Carlsson

Påståendet att det är få som reser utomlands med tåg bemötte Snälltågets vd Carl Adam Holmberg på järnvägsmässan Train & Rail.

– 2022 har vi kört tåg mellan Stockholm och Berlin och även hela vägen från Malmö ner till Österrike och haft över 100 000 resenärer. Det tycker jag är smått galet, sa han.

Men han medgav också att många hinder tar udden av utvecklingen.

 

Trots de positiva resenärssiffrorna, som fick applåder av åhörarna på föreläsningen, såg Carl Adam Holmberg flera bromsklossar som hindrar att passagerartrafiken utomlands lyfter. En av dem är tendenser i flera europeiska länder att stärka statliga monopol, eller då statliga bolag konkurrerar med subventioner. 

– Vi kör tåg helt kommersiellt. Det har varit vår affärsidé från dag ett, att inte ha subventioner, sa Carl Adam Holmberg.

Andra hinder för tågtrafik över nationsgränserna är språkkrav i olika länder, olika signalsystem, och fordonsgodkännanden.

Men det förekommer också faktiska förhållanden under resandet som stör.

– Det finns till exempel gränskontroller där man kommer och väcker passagerarna mitt i natten för att visa pass. Det gör att vissa resenärer inte kommer att komma tillbaka till oss, sa Carl Adam Holmberg.

Han medgav att det inte är en renodlad transportfråga.

– Men det är en fråga som måste hanteras. Hur kan vi till exempel inom tågbranschen göra så att resenärerna kontrolleras innan de kliver på tåget på samma sätt som sker inom flygbranschen?

Men Carl Adam Holmberg drog slutsatsen att viljan till förändring var ganska ljum trots att lösningar finns.

– Monopolisterna trycker emot det här att hitta ett gemensamt stråk för järnvägsbranschen vilket jag ser som nyckeln till att få branschen att växa.

Hans budskap till politikerna är att de ska våga lyssna på vad medborgarna har för önskemål och vad branschaktörerna har för idéer framöver.

Av Anders Carlsson