Polens längsta tunnel förkortar tågresan avsevärt mellan Limanowa och Nowy Sącz

Moderniseringen innebär att mer än 12,5 kilometer spår kommer att renoveras och elektrifieras, och en tunnel på nästan 3,8 kilometer kommer att byggas mellan byarna Męcina och Mordarka. Foto: PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Projektet innebär bland annat byggandet av en ny järnvägstunnel mellan Limanowa och anslutningsspåret Klęczany, vilket kommer att göra tågresan till Nowy Sącz snabbare. Den omfattande investeringen, som överstiger 1,9 miljarder zloty (cirka 440 miljoner euro), är en del av ett av södra Polens största infrastrukturprojekt.

Arbetet, som utförs av ett konsortium bestående av Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o., omfattar en omfattande modernisering av järnvägslinje nr 104 mellan Limanowa och Klęczany. Den nya sträckningen innebär att tågen i framtiden kommer att kunna köra genom en tunnel, vilket kortar ned restiden avsevärt.

Goda nyheter

Enligt Polens infrastrukturminister Dariusz Klimczak markerar detta projekt en revolution för tågförbindelserna mellan Kraków och Nowy Sącz. Investeringen syftar till att effektivisera dessa förbindelser och göra dem tillgängliga inom en timmes resa, vilket är goda nyheter för alla som rör sig mellan dessa två städer.

Moderniseringen innebär att mer än 12,5 kilometer spår kommer att renoveras och elektrifieras, och en tunnel på nästan 3,8 kilometer kommer att byggas mellan byarna Męcina och Mordarka. Dessutom ingår byggandet av nya stationer och anpassning av plattformar för personer med begränsad rörlighet.

Ny järnvägslinje

Projektet "Podłęże-Piekiełko" har länge efterfrågats av invånarna i södra Lillpolen och förväntas öka järnvägens konkurrenskraft samt bidra till regionens ekonomiska utveckling. Som en del av projektet planeras även en ny järnvägslinje som ska förbinda Kraków med Podhale och Sącz-regionen, vilket gör att de snabbaste tågen kan köra sträckan Kraków - Nowy Sącz på endast 60 minuter.

Källa: LOK-Report