Ny depå i Nässjö redo att ta emot de nya Krösatågen

I höstas stod den nya, toppmoderna depån i Nässjö klar. Nu lämnar Euromaint den gamla depån och gör sig redo att ta hand om underhållet av Krösatågen i den nya. Först handlar det om befintliga fordon, men med start i höst blir även tågen modernare och mera driftsäkra när de nya fordonen från CAF börjar levereras och de äldre fasas ut.

Den nya depån i Nässjö har varit efterlängtad. Med nya möjligheter för bättre säkerhet och utökad underhållskapacitet har det varit en investering väl värd pengarna för Region Jönköping. Anders Nyberg, depåchef för Euromaint, är nöjd med de många förbättringarna och moderniseringarna för tågunderhållet.

bild

– Den nya depån gör det möjligt för oss att jobba med betydligt modernare arbetsmetoder än tidigare. Det har byggts in många åtgärder för förbättrad säkerhet i arbetet, som rörliga plattformar för takarbeten på tågen. Arbetsmiljön har fått sig ett rejält lyft. Det här ger förbättrade förutsättningar för oss att kunna tillhandahålla underhållstjänster av ännu högre kvalitet och effektivitet till vår kund, säger Anders Nyberg.

Med den nya depån blir underhållet också framtidssäkrat. Utöver säkerhet har också miljö varit en vägledande princip för utformningen av den nya depån. För ett miljövänligt och klimatsmart trafikslag är det självklart att även underhållet ska uppfylla samma hårda miljökrav som trafiken.

bild

Ökat fokus på miljö och klimat gäller även de nya fordonen. Krösatågen har beställt nya fordon av typen CAF Civity, vilka börjar levereras med start i slutet av 2024. Idag används dieselfordon på de sträckor av järnvägen som ännu inte är elektrifierad. De nya bimodala fordonen använder istället förbränningsmotorer med fossilfritt bränsle på dessa sträckor. De äldre fordonen kommer att fasas ut löpande i takt med att nya tåg kommer på plats och de nya fordonen ställer krav på en modernare depå.

I depån finns fyra spår för underhåll, dubbelt så många som i den gamla depån. Genom att alla spår har kontaktledningar blir det betydligt lättare att ta emot de tåg som behöver underhållas. Dessutom försvinner behovet av att använda dieseldrivna rangerlok för transporter, något som också innebär en vinst för miljö och klimat.

Utöver de fyra spåren i verkstaden finns ett femte spår som leder in i en kombihall. I hallen kan tågen tvättas i en automatisk tvätt och avisas under vintersäsongen. Dessutom kan hallen användas för klottersanering. Det skapar rätt förutsättningar för ett flexibelt och effektivt underhåll av Krösatågen.

bild

Logistikflödet har också fått ett lyft. Rätt tillgång till reservdelar är en viktig faktor för att underhållet ska gå smidigt och snabbt. I depån finns därför ett paternosterverk för reservdelar. Hissen klarar 40 ton och rymmer hyllplan med totalt 130 kvadratmeter förvaring, trots att den bara tar upp ett fåtal kvadratmeter golvyta. Hissen gör att tillgången till det material som behövs blir betydligt effektivare än med vanliga lagerhyllor. Effektiva och smarta lösningar behöver inte alltid vara komplicerade – det gäller bara att tänka till från början!

– Vi är riktigt nöjda med förutsättningarna vi får med den nya depån. Vi ser fram emot att få välkomna de nya Civity-fordonen från CAF i slutet av året. Då kommer vi verkligen att få till en mer driftsäker och modern tågtrafik i regionen, med ett modernt underhåll som garanterar att tågen går och kommer fram i tid, säger Anders Nyberg.