Tågkompaniet har tagit över Norrtågstrafiken

Foto: Tågkompaniet

Mängdbiljetter till rabatterat pris, fler obokade platser för pendlare, kundservice med generösa öppettider, varm middagsmat i servicekupén och ett norrtåg.se som säljer både tåg- och bussbiljetter över hela Sverige. Det är några av nyheterna som presenterades när Tågkompaniet tog över Norrtågstrafiken den 20 augusti.

För 17 år sedan vann Tågkompaniet upphandlingen av Sveriges nattågstrafik till och från övre Norrland.
Nu återvänder Tågkompaniet till Norrland i och med övertagandet av Norrtågstrafiken, med siktet ställt på att höja kvaliteten för kunderna.
– Vi är väl insatta i de speciella förutsättningar som råder för att köra tåg i norr. Här känner vi oss hemma och vet vi att vi kan göra ett bra jobb, säger Mats Gustafsson, vd på Tågkompaniet.
Avtalet för trafiken gäller från augusti 2016 till december 2025. Beställare är Norrtåg AB.
– Uppdraget vi har fått är viktigt. Vi ska göra det möjligt för människor att resa, leva och bo här i Norrland. Nu ska vi leva upp till de förväntningar som ställs på oss. Beställarens förväntningar, förstås, men framför allt kundens förväntningar före, under och efter resan.
Sortimentet i servicekupén har fräschats upp och fått ett nytt utbud, efter att Tågkompaniet har lyssnat av vad kunderna vill ha. Bland annat ska varm mat serveras ombord.
– Resenärerna får flera nyttiga, näringsrika GI-måltider att välja bland. För att balansera det nyttiga har vi beslutat att börja sälja kexchoklad ombord. Båda delarna är efterlängtade, säger Tågkompaniets affärschef Maria Cederberg.
Partibiljetter, tio biljetter på en förbestämd sträcka till ett rabatterat pris, är efterfrågat bland resenärer som pendlar ett par dagar i veckan, berättar Maria Cederberg:
– Nu har vi en stor utmaning och ett tufft arbete framför oss med att få resenärerna i Norrland att hitta tillbaka till norrtåg.se. Det är det enda stället de kan köpa Norrtågsspecifika produkter digitalt, utöver de vanliga enkelbiljetterna med tåg och buss.