Automationen erövrar järnvägssektorn. Den täcker numera olika branschsegment, från rälsunderhåll till tillverkning av rullande materiel.
För järnvägsoperatörerna begränsas automatiseringen inte bara till genomförandet av automatiska tågoperationer (ATO).
Denna process inkluderar också introduktion av självbetjäningslösningar i biljettsystemen. Den statliga schweiziska järnvägsoperatören SBB har uppnått vissa framgångar på detta område. Mer än 90 procent av dess biljetter säljs via självbetjäningskanalerna.
SBB tillämpar självbetjäningen på två huvudsakliga sätt. Det första handlar om konvertering av de gängse järnvägsstationernastationerna till självbetjäningscentra.
Under många år har företaget installerat biljettmaskiner på järnvägsstationer.
- Samtliga av våra stationer erbjuder möjlighet till självbetjäning idag. Det finns minst en biljettmaskin på varje SBB-station, förklarade tågoperatören för den brittiska branschtidningen RailTech.
2014 startade SBB en ny era när det gäller försäljningen av tågbiljetter. Järnvägsoperatören började omvandla ett antal stationer till fullständiga självbetjäningscentra utan några biljettkontor. Under en femårsperiod utrustades 25 järnvägsstationer med självservice.
Omvandlingsprocessen genomfördes under fem år i följande lokala järnvägsstationer:
2014: Kollbrunn, Safenwil, Schönenwerd
2015: Bad Ragaz, Fischenthal
2016: Court, Courgenay, Näfels-Mollis, Netstal, Siggenthal-Würenlingen, Fehraltorf, Flüelen, Herrliberg-Feldmeilen
2017: Killwangen-Spreitenbach, Kilchberg, Nänikon-Greifensee, Villeneuve
2018: Turgi, Basel EAP, Küssnacht am Rigi, St-Maurice, Münchenbuchsee, Zürich Tiefenbrunnen, Erlenbach, Glovelier.
I år fortsätter processen. Under första halvåret 2019 har SBB förvandlat nio järnvägsstationer till självbetjäningscentra: Pratteln, Richterswil, Rümlang, Muri Aargau, Winterthur Seen, Rheineck, Aadorf, Nebikon, Glattbrugg. Konverteringen av Schwandens tågstation är planerad till 1 oktober.
Samtidigt anger företaget att man avser att behålla biljettkontoren på de större tågstationerna.
- Där det finns en efterfrågan ställer SBB biljettkontor till förfogande. På större stationer har vi så kallade Reisezentren (centra för resenärer), konstaterade företaget. Operatören har också en speciell telefontjänst och SBB Live Chat för kontakt med kunder.