WSP ska knyta ihop Roslagsbanan med T-centralen

Roslagsbanan. Foto: WSP

Roslagsbanans nuvarande sträckning slutar vid Östra station i Stockholm och planeras att förlängas till T-Centralen via Odenplan. Region Stockholm har gett WSP i uppdrag att utarbeta systemhandlingar för att genomföra denna anslutning till T-Centralen.

Roslagsbanan spelar en viktig roll för arbetspendling, skolresor och andra resenärer som pendlar mellan Stockholms innerstad och nordöstra delar av länet. Förlängningen kommer att underlätta smidigare och mer miljövänlig pendling samtidigt som den skapar förutsättningar för fler bostäder.

– Det känns utmanande och roligt att få förtroendet att genomföra ett så här omfattande, komplext och betydelsefullt uppdrag. Vi arbetade med T-centralen när Citybanan byggdes, så det är extra roligt att få vara med i fortsättningen också, säger Jan Waage, uppdragsansvarig på WSP.

Uppdraget innebär att WSP ska designa alla aspekter av stationen T-Centralen med utmaningar som inkluderar utrymme, ventilation, rulltrappor, brandskydd och socialt hållbar arkitektur. Arbetet börjar omedelbart och kommer att genomföras i samarbete med Rundquist Arkitekter.

–  Att få vara teknisk rådgivare i projekt som så tydligt bidrar till framtidens klimatvänliga stadsutveckling är såklart både roligt och meningsfullt, fortsätter Jan Waage.