Trafikverket utreder tillbudet i Strömtorp

 Anna Lundman, chef för Trafikverket Underhåll. Foto: Trafikverket
Anna Lundman, chef för Trafikverket Underhåll. Foto: Trafikverket

Den 4 november 2014 inträffade ett allvarligt tillbud när två tåg kom in på samma spår vid driftplatsen i Strömtorp, utanför Degerfors. Bakgrunden till tillbudet var att två tåg kom in på samma spår vid driftplatsen i Strömtorp. Eftersom det ena tåget stod stilla och det andra kom i låg hastighet inträffade aldrig en olycka utan det hela klassas då som ett tillbud d.v.s. att under andra omständigheter skulle något allvarligt kunnat inträffa.

Trafikverket utreder alltid allvarliga tillbud och olyckor. En utredning av det här tillbudet har påbörjats men är inte slutförd. Trafikverket välkomnar att Statens haverikommission också kommer att utreda händelsen. Det Trafikverket har kunnat konstatera är att orsaken till händelsen är av mycket komplex teknisk karaktär. Felet är identifierat i Strömtorp och det är ett rent konstruktionsfel på den bangården. Alla bangårdar är konstruerade på sitt unika sätt och Strömtorp är mycket egen i sin utformning.

 – Vi ser allvarligt på det som har hänt, vi ska helt enkelt inte kunna få in två tåg med möte, någonting har blivit fel och nu måste vi titta på exakt vad det är för fel som har uppstått, säger Anna Lundman, chef för Trafikverket Underhåll, till SVT.

 Specialister på Trafikverket har gått igenom alla ritningar som är inom samma typ som Strömtorp men inte hittat någon som har likheter och då inte samma fel. Bangården i Strömtorp byggdes för 19 år sedan och det här är första gången något sådant här inträffar. Trafikverket har kunnat konstatera att det krävdes väldigt många parametrar som skulle sammanfalla för att det här kunde inträffa.

- Någonstans har det gjorts en ändring i ställverket, och man har felbedömt resultatet, säger Rickard Ekström, till Ny Teknik.

I Strömtorp har den aktuella järnvägsväxeln säkrats så att en liknande händelse inte kan hända igen. Utöver den genomgång Trafikverket har gjort på liknande typer fortsätter nu arbetet med en ännu grundligare genomgång för att vara helt säkra på att felet inte ska existera på annan plats eftersom säkerheten är vår allra viktigaste parameter på järnvägen.

Ställverket i Strömtorp byggdes om 1995 och Haverikommissionen misstänker att fele kan ha skapats då. Ritningen som teknikerna då använde är specifik för just den anläggningen. Alltså bör inte felet finnas någon annanstans än just i Strömstorp.- Någonstans har det gjorts en ändring i ställverket, och man har felbedömt resultatet, säger Rickard Ekström, till Ny Teknik