Skånetrafiken har för andra gången valt att stoppa sin upphandling av tågtrafiken för Pågatågen – en affär värd miljardbelopp. Beslutet kom efter att Arriva överklagat utfallet till förvaltningsrätten och pekat på otydliga krav på underleverantörer. Det rapporterar Kristianstadsbladet.
Avbruten upphandling efter överklagan
I april meddelade Skånetrafiken att VR Sverige vunnit upphandlingen om driften av Pågatågen. Kort därefter överklagade den andra anbudsgivaren, Arriva, beslutet till förvaltningsrätten. Följden blev att Skånetrafiken nyligenvalde att helt avbryta upphandlingen.
Myndigheten motiverade beslutet med att det funnits oklarheter i underlaget som riskerade att påverka konkurrensen. En ny upphandling kommer därför att annonseras inom kort, enligt Kristianstadsbladet.
Enligt Arrivas överklagan fanns brister i hur kraven på referenser för underleverantörer var formulerade. Bland annat lyftes att VR Sverige inte lämnat in referenser för underleverantören Euro Maint Rail AB, som skulle hantera tågunderhållet. Detta, menade Arriva, borde ha lett till att deras konkurrent diskvalificerades.
Otydliga krav på referenser
I upphandlingsunderlaget ställdes krav på att anbudsgivarna skulle redovisa erfarenhet från liknande uppdrag, med särskilt fokus på planering, drift och kundbemötande inom persontrafik på järnväg. Detta skulle styrkas med ett eller flera referensuppdrag.
Även underleverantörer omfattades av samma krav, vilket blev centralt i Arrivas invändning. Det var just dessa formuleringar som förvaltningsrätten tog upp under processen. Efter omfattande kommunikation mellan rätten, Skånetrafiken och de inblandade aktörerna valde myndigheten till slut att avbryta upphandlingen.
– Det är naturligtvis tråkigt att vi behöver göra om den här upphandlingen. Men det är viktigt att allt blir helt rätt. Pågatågstrafiken kommer dock att köras enligt plan, säger Kalle Ekebjär, affärschef för Pågatågen, till Kristianstadsbladet.
Tidigare avbruten miljardaffär
Det är inte första gången som Skånetrafiken tvingas backa i en upphandling. Redan 2020 fick myndigheten skarp kritik av förvaltningsrätten i samband med upphandlingen av det så kallade System 3, som skulle ersätta Öresundstågen på vissa sträckor.
I det fallet ansåg rätten att Skånetrafiken felaktigt slagit ihop inköpet av 18 tåg med en option på ytterligare 60 – ett beslut som borde ha hanterats genom en separat upphandling. Sedan dess har myndigheten ännu inte hittat en ersättare till System 3, enligt Kristianstadsbladet.