Nattåtgärd testas för att kapa energi i spårtrafiken

Drottningtorget i centrala Göteborg Foto: Hans Ott/Unslash
Drottningtorget i centrala Göteborg Foto: Hans Ott/Unslash

Ett nytt arbetssätt har testats vid Göteborgs Spårvägars depå på Rantorget. Genom att stänga av spårvagnarna nattetid minskade energiförbrukningen med 100 000 kWh på 45 dagar. Nu ses pilotprojektet som en möjlig modell för större energibesparingar.

Tomgång på natten ersätts med schemalagd uppstart

Normalt står spårvagnarna på tomgång under natten efter rengöring och kontroll. För att minska elförbrukning och slitage testades att helt stänga av vagnarna och istället starta dem en halvtimme innan första avgång. Testet genomfördes på depå Rantorget.

Under de första 45 dagarna sparades 100 000 kilowattimmar jämfört med motsvarande period året innan. Om arbetssättet skulle införas permanent på samtliga depåer uppskattas den årliga besparingen till 2,2 miljoner kWh.

Projektledaren Peter Sjöberg beskriver resultaten som mycket positiva. Han framhåller särskilt att milstolpen med 100 000 sparade kilowattimmar visar att det nya arbetssättet gör tydlig skillnad. Han betonar att det breda engagemanget bland medarbetarna haft stor betydelse för projektets genomslag.

Minskade fel som bieffekt

Utöver energibesparingen har projektet enligt Sjöberg också lett till färre akuta reparationer av vagnarnas tekniska system. Enligt honom är en trolig förklaring att vagnarna, genom att vara avstängda under natten, automatiskt startas om – vilket verkar minska felfrekvensen.

Göteborgs Spårvägars totala elförbrukning uppgår till 55 miljoner kWh per år. Av detta står spårvagnarna för cirka 48 miljoner. En besparing på 2,2 miljoner kWh skulle motsvara ungefär fyra procent av den totala energianvändningen, vilket närmar sig målet på fem procent.

Beslut väntas efter sommaren

Pilotprojektet planeras att fortsätta över sommaren. Ett beslut om införande i hela verksamheten väntas under hösten.

Försöket är en del av ett större energibesparingsprojekt inom Göteborgs Spårvägar. Arbetet bygger till stor del på medarbetaridéer, där de som arbetar nära verksamheten uppmuntras att bidra med förslag.

Källa: Göteborgs spårvägar