VR Group Oyj, det finska statsägda järnvägsbolaget, har inlett en marknadsundersökning kring framtida godsvagnar för koncernen. En så kallad förhandsinformation har nyligen publicerats i Europeiska unionens officiella tidning, med målet att kartlägga tillgängliga tekniska lösningar på marknaden. Fokus ligger särskilt på ett modulärt koncept för olika typer av gods.
Det rör sig inte om en formell upphandling, utan en förberedande marknadsdialog. Företag och aktörer som är intresserade uppmanas att senast den 27 juli 2025 skicka in teknisk information och kontaktuppgifter, med ämnesraden "RFI – Güterwagen", till e-postadressen atte.s.heikkinen@vr.fi.
– Denna undersökning är enbart till för att VR ska få inblick i vilka godsvagnar som finns tillgängliga, står det i meddelandet.
Svar eller uteblivna svar påverkar inte möjligheten att delta i en eventuell framtida upphandling. Informationen i annonsen är inte bindande och kan komma att ändras i det fortsatta förberedelsearbetet.
Krav på vagnarna
De grundläggande tekniska kraven som VR ställer är anpassade efter den finska järnvägsinfrastrukturen. Det handlar bland annat om följande:
– Ralsatserna ska vara anpassade för finsk spårvidd på 1524 millimeter
– Vagnarna ska uppfylla profilstandarden FIN1
– Vagnarna ska klara temperaturer mellan minus 40 och plus 30 grader Celsius (T2-klass)
– Den högsta tillåtna hastigheten ska vara 100 kilometer i timmen
Utöver detta framhåller VR att olika typer av godstransporter behöver olika vagnar. Ett flexibelt, modulärt system där samma ram kan användas för flera olika lasttyper är därför särskilt intressant.
Stor och åldrande vagnpark
VR:s nuvarande godsvagnsflotta omfattar över 8 500 vagnar. Många av dem har nått eller närmar sig slutet av sin tekniska livslängd. Vagnparken är sammansatt av flera olika typer, anpassade för ett brett spektrum av transporter. Det handlar bland annat om vagnar för:
– Vätgas
– Syror
– Koldioxid
– Drivmedel och olja
– Rundvirke och flis
– Gedeckade vagnar (täckt last)
– Öppna vagnar (exempelvis för skrymmande eller väderokänsligt gods)
I det sammanhanget skulle ett modulärt koncept, där olika lastmoduler kan monteras på samma grundram, kunna bidra till ökad flexibilitet och effektivitet i godshanteringen. Det ses som en möjlig väg framåt.
– Vagnarna ska i första hand köpas in, men även leasingalternativ kan komma att övervägas, skriver VR i sin inbjudan till marknaden.
Källa: Europeiska unionens officiella tidning (421566-2025)