Alstoms VD på InnoTrans om fusionen: - Det finns ingen plan B

InnoTrans 2018: - Det finns ingen plan B till fusionen! sade Alstoms VD , foto: Markku Björkman
Kina ökar tempot. Detta nya höghastighetståg från kinesiska statsbolaget CRRC presenterades på årets InnoTrans. Foto: Markku Björkman

När man går omkring på årets Innotrans slås man av en tanke att Kina kan bli en absolut ledande tillverkare och leverantör av framtidens järnvägsteknik.  I syfte att kunna bjuda emot detta vill tillverkarna av rullande materiel, Siemens och Alstom fusionera och därmed förstärka sina positioner och öka båda företagens marknadsandelar.

Men EU kan komma att stoppa detta högst kontroversiella projekt. 

- En fusion mellan dessa företag kan visa sig vara en illusion, betonade en av internationella järnvägsindustrins representanter på årets InnoTrans-mässa i samband med en konferens.

Företrädare för alla ledande kinesiska järnvägstillverkarna från CRRC, Fengze Intelligent Equipment, Beijing Tianyishangjia New Material till Heilongjiang Railway Signal Technology är närvarande på InnoTrans 2018.

En allmän betraktelse på världens största järnvägsmässa ger idag en bild av Kina som en av de traditionella stora järnvägsnationerna. Alltså precis som Storbritannien under landets storhetstid. Och så som Frankrike, Tyskland och japan är fortfarande idag.

Kina var emellertid ett järnvägsutvecklingsland för 20 år sedan. Siemens, Bombardier, Alstom och Hitachi introducerade tekniken för Kina i form av joint venture-företag först på senare år.

Sedan dess har företagen från folkrepubliken fått upp en fantastisk speed på detta område. Under tiden har CRRC blivit den överlägset största producenten av järnvägsteknologi i världen. Och många kinesiska leverantörer växer tillsammans med de andra mest expansiva företagen.

Försvarsstrategin för de europeiska leverantörerna består av sammanslagning och ökning av antalet gemensamma marknadsandelar. Men det kan leda till ett bakslag eftersom EU-kommissionen inte vill godkänna den planerade sammanslagningen av Siemens och Alstom.

EU kräver ett slutligt besked om fusionen senast i januari 2019. Ändå står Alstom fast vid samgåendet med tyskarna:

- Det finns ingen plan B", sade VD Henri Poupart-Lafarge i Berlin vid öppningen av InnoTrans. - Vi måste absolut bli starkare och gå ihop inför utmanarna från Kina, Japan eller Korea.

- Det kommer inte att finnas något monopol i Europa, kontrar EU.

Siemens och Alstom förseglade sin fusion tidigare i år. Ett känsligt och för mycket av ett politiskt projekt. Trots allt anses båda företagen vara delar av den industriella kärnan i Tyskland och Frankrike.

EU-kommissionen fruktar emellertid ett överstarkt monopol på Europas nya järnvägar. Konkurrenskommissionär Margrethe Vestager vill undersöka fusionsplanerna nogrannt och eventuellt förbjuda sammanslagningen.

Detta marknadsinflytande som Siemens och Alstom nu bygger upp tillsammans i Europa kan "vara till stor nackdel för miljontals européer som använder den dagliga verksamheten eller privata transportsystem, i form av potentiella chockhöjningar av biljettpriser för tåg och ökade kostnader för järnvägsteknik, varnade Vestager nyligen.

Det verkar vara bäddat för bråk.

Markku Björkman