Nordens största järnvägsmässa slog upp portarna för andra gången

Järnvägsmässan Train & Rails andra upplaga äger rum på Stockholmsmässan den 6–8 maj. FOTO: Anders Carlsso
Järnvägsmässan Train & Rails andra upplaga äger rum på Stockholmsmässan den 6–8 maj. FOTO: Anders Carlsso

Train & Rail, som debuterade 2023 på Stockholmsmässan, är numer Nordens största mötesplats för aktörer inom Järnvägsbranschen. Vid den första upplagan 2023 samlade Train & Rail fler än 3000 besökare och över 150 utställare.

På årets välmatade program återfinns seminarier med sakkunniga inom branschen och ett ”speakers corner” där utställare ges möjlighet att hålla föreläsningar ”i nära dialog med publiken”. Mässan pågår den 6–8 maj.

Utställarna på Train & Rail representerar hela bredden inom järnvägsbranschen. Här finns allt från tillverkare av kablage, mätinstrument och varningssystem till avancerade rälsgående arbetsfordon.

Årets upplaga har tre teman:

Teknik & Innovation utforskar ny teknik som digitalisering, automation och energieffektiva lösningar och hur de kan öka kapacitet, tillförlitlighet och hållbarhet inom spårburen trafik. Fokus ligger på smarta transportsystem, innovativ design samt teknologier som ERTMS och CBTC med målet att skapa ett sömlöst och integrerat transportsystem.

Temat Kompetensförsörjning lyfter vikten av att attrahera, utbilda och behålla kvalificerad arbetskraft inom branschen. Fokus ligger på hur branschen hanterar utmaningar som generationsväxling, ny teknik, växande efterfrågan och konkurrens från andra branscher.

Effektivt och modernt underhåll har underhållsskulden i fokus samt betydelsen av långsiktighet för planerbar funktionalitet i det spårbundna transportsystemet. Tyngdpunkten ligger på innovativa lösningar, effektivare underhållsmetoder, bättre planering och prioritering, digitalisering samt optimerad användning av resurser.

Train & Rail arrangeras av Stockholmsmässan och Swedtrain i samarbete med järnvägsentreprenörerna, NJS, Nordic infracenter, NRSA, Spårvagnsstäderna, Svensk kollektivtrafik, Swerig och Tågföretagen.

Anders Carlsson