Sverige testar digital koppling för effektivare godståg

EU utvecklar nya lösningar för att möjliggöra digitala, sömlösa informationsflöden i transportkorridorer. Det är en avgörande nyckel till morgondagens effektiva och hållbara transporter. Foto: Trafikverket
EU utvecklar nya lösningar för att möjliggöra digitala, sömlösa informationsflöden i transportkorridorer. Det är en avgörande nyckel till morgondagens effektiva och hållbara transporter. Foto: Trafikverket

Sverige deltar aktivt i arbetet med att modernisera godstrafiken på järnväg genom digitalisering och automatisering. Ett centralt inslag i detta arbete är införandet av digital automatisk koppling, DAC, som nu testas i reguljär trafik.

Tekniken utvärderas inom ramen för det EU-finansierade projektet TRANS4M-R, där svenska Trafikverket samarbetar med Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Projektet är en del av Europas gemensamma satsning på att stärka konkurrenskraften och effektiviteten inom järnvägssektorn.

– DAC har potential att förbättra kapacitet och säkerhet i godstransporter, säger Boban Djordjevic, forskare vid KTH:s avdelning för transportplanering.

Profile picture of Boban Djordjevic

Boban Djordjevic, Foto: Magicphoto.rs (fotograf)

Två testtåg i svensk trafik

Sedan 2024 rullar två testtåg med DAC-teknik på svenska spår – ett intermodalt tåg mellan Nässjö och Göteborg samt ett ståltåg mellan Luleå och Borlänge. Båda tågen kör fem dagar i veckan. Testerna är bland de första i Europa som genomförs under verkliga trafikförhållanden.

Digitalisering och automation i fokusDAC innebär att vagnarna kopplas ihop digitalt och automatiskt, vilket minskar behovet av manuell hantering. Systemet möjliggör även elektrifiering av vagnarna, vilket i sin tur skapar förutsättningar för nya funktioner inom övervakning, säkerhet och energieffektivitet.

– Genom att införa elektrisk anslutning i vagnarna kan vi till exempel förbättra spårbarheten och minska risken vid transport av farligt gods, säger Djordjevic.

Vinterklimat ställer krav

Det svenska vinterklimatet ställer särskilda krav på robustheten i ny teknik. Därför bedöms det som avgörande att Sverige deltar i breda, gränsöverskridande tester innan beslut fattas om ett gemensamt europeiskt införande av DAC som standard.

Utöver förbättrad säkerhet och effektivitet pekar forskningen på flera möjliga fördelar – som minskade transporttider, lägre kostnader och minskat klimatavtryck. Projektet följs noggrant av både myndigheter och näringslivsaktörer inom Europa.

– Digitalisering och automatisering blir centrala delar i framtidens järnvägssystem, och Sverige har goda möjligheter att bidra med viktig kunskap och erfarenhet, säger Djordjevic.

Källor: KTH / TRANS4M-R