Forsen utökar sina uppdrag inom spårväg. Uppdraget ingår i ett ramavtal som löper på fyra år och innefattar tredjepartsbesiktning av Göteborgs spårvägsnät, med Stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs Stad som beställare. ”Spårväg innebär andra förutsättningar, utmaningar och arbetssätt. Det känns roligt att vi fått det här förtroendet och att vi nu breddar oss ytterligare”, säger Christoffer Norlöv, Byggledare på Forsen Järnväg.
Uppdraget omfattar besiktning av Göteborgs spårvägsnät inom teknikområdet spår. Besiktningarna som utförs är kompletterande säkerhetsbesiktningar som ska kontrollera att Stadsmiljöförvaltningens krav uppfylls. Forsen vann den offentliga upphandlingen i december.
- Göteborgs Spårvägar har egen personal som säkerhetsbesiktigar, förklarar Christoffer Norlöv. Vårt uppdrag är att kvalitetskontrollera den besiktningen, så att inget missas. Vi planerar och utför vår besiktning helt oberoende av beställaren, rapporterar det vi hittar och ger också förslag på åtgärder och hur de bör prioriteras.
Egen besiktningsplan och rapport
Forsens egen besiktningsplan är uppdelad i totalt sex delområden över stadens hela spårvägsnät.
- Var tredje månad fokuserar vi på ett nytt område, berättar Christoffer Norlöv. Mitt uppdrag är att utföra stickprovskontroller av spår som redan besiktigats av Göteborgs Spårvägar och sedan följa upp med en besiktningsrapport. I rapporten gör vi en prioritering av vilka eventuella brister som bör åtgärdas först, enligt en skala från 1-5, utefter Stadsmiljöförvaltningens bedömningsstöd. Beroende på avvikelsens karaktär är det sedan driftentreprenörens ansvar att åtgärda felet, alternativt planeras senare åtgärd in i kommande projekt av Stadsmiljöförvaltningen. Vår rapport kan också användas för en second opion när man inte är överens om den första besiktningens bedömning av felet.
Andra förutsättningar gäller
Christoffer Norlöv har en bakgrund som säkerhetsbesiktigare och underhållsbesiktigare främst på järnväg men menar att spårväg skiljer sig åt.
- Teoretiskt är det likadant men praktiskt väldigt annorlunda, speciellt växlarna. Och givetvis skiljer sig även själva besiktningen åt. En utmaning på spårväg är att man inte kan se räls och slipers på grund av asfalten. Ibland blir det mer av ett detektivarbete där men tittar på hur exempelvis asfalten ser ut, tittar på hur vagnarna rör på sig vid en överfart av ett specifikt område, för att med de
verktyg vi har göra en bedömning av felet och hur allvarligt det är. I vissa spårvagnar finns det också ett system som mäter spårläget och som man kan ta hjälp av. Förutsättningarna och utmaningarna är helt klart annorlunda än på järnväg men det är också det som gör uppdraget både roligt och spännande. Att allt dessutom ska göras med trafik, både bilar, bussar, cyklar och fotgängare i omlopp, ger ytterligare en dimension.
Breddar sitt erbjudande
Med det här uppdraget breddar Forsen ytterligare sitt erbjudande inom Forsen Järnväg. Och Christoffer Norlöv hoppas på fler uppdrag framöver.
- Det är viktigt att alla typer av anläggningar besiktigas för att upprätthålla säkerheten. Och vi på Forsen kan hjälpa er, nu även inom spårväg.
Det här uppdraget utförs i nära samarbete med Redemptor AB.
Läs mer om Forsen här: https://www.forsen.com/
Kontaktperson Forsen
Christoffer Norlöv Byggledare
christoffer.norlov@forsen.com
+76 029 27 92