Moldavien och Rumänien återupplivar järnvägsförbindelse över Prut

Ett tåg från tågbolaget
Ett tåg från tågbolaget "Calea Ferată din Moldova" stannar i Moldaviens huvudstad Chișinău. Foto: Calea Ferată din Moldova

Efter mer än tre decennier av inaktivitet har Moldavien och Rumänien enats om att återställa järnvägsförbindelsen mellan Cantemir och Fălciu över floden Prut. Denna sträcka stängdes 1992 på grund av jordskred, men nu har de nationella järnvägsbolagen CFM (Calea Ferată din Moldova) och CFR (Căile Ferate Române) undertecknat ett samförståndsavtal för att återuppbygga bron, gränsstationerna och installera dubbelspår med både 1520 mm och 1435 mm spårvidd.

Moldavien planerar att färdigställa en 1,8 kilometer lång spårsektion till Prut-stationen senast i augusti 2025, med en budget på cirka 545 000 amerikanska dollar. Samtidigt kommer Rumänien att uppgradera sin del av sträckan för att säkerställa smidiga gränspassager och förbättrad regional mobilitet.

Integrering med europeiska transportnätverk

Den återställda järnvägsförbindelsen förväntas förbättra Moldaviens anslutning till det europeiska transportnätverket. Genom att använda dubbelspår kan tåg röra sig sömlöst mellan olika spårvidder utan att byta rullande materiel, vilket underlättar både passagerar- och godstransporter. Detta är särskilt viktigt för Moldavien, vars järnvägsnät huvudsakligen består av 1520 mm spår och är enkelspårigt samt icke-elektrifierat. 

Tidigare har Moldavien, med stöd från Europeiska unionen och Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling, investerat i modernisering av viktiga järnvägslinjer för att underlätta export av spannmål från Ukraina till hamnen i Constanța. 

Kompletterande vägförbindelse planeras

Parallellt med järnvägsprojektet har myndigheterna också tillkännagivit planer på att bygga en ny vägförbindelse över Prut nära Ungheni. Denna infrastruktur, kallad "Blomsterbron", kommer att länka Moldaviens och Rumäniens nationella vägnät och ytterligare stärka de ekonomiska och sociala banden mellan de två länderna.

Ungheni är redan en viktig gränsstad med en befintlig järnvägsbro designad av Gustave Eiffel, vilket understryker regionens historiska betydelse för gränsöverskridande transport. 

Källa: Railway Supply, Wikipedia