SJ byter till nytt biljettbokningssystem

SJ Resebutik på Malmö Centralstation. Foto: Wikimedia Commons

Digitaliseringen fortsätter att omforma SJ:s verksamhet, och nu tar företaget ett nytt steg i denna utveckling genom införandet av ett molnbaserat bokningssystem. Det ersätter det åldrande systemet som tjänat i 30 år.

SJ har valt standardsystemet, S3 Passenger från nederländska bolaget Sqills, som används av flera stora aktörer exempelvis franska SNCF och Eurostar. 

Med det ökade behovet av digitala tjänster krävs en mer modern lösning för att kunna skapa och förbättra nya erbjudanden. Samarbetet med olika kundgrupper hos SJ har varit avgörande för utvecklingen av de nya funktionerna i systemet.

– Jag har som vd valt att prioritera upp detta projekt och det känns som en viktig milstolpe att nu få lansera första versionen av vår nya biljettbokningsplattform. Jag tror att våra kunder kommer uppskatta de nya fördelarna, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ. 

Dialogen med olika kundgrupper har format förändringarna på sj.se och i SJs app i samband med det nya bokningssystemet. Förändringarna inkluderar tydligare reseinformation, smidigare köp av poängresor för SJ Prio-medlemmar och ökad tillgänglighet för funktionshindrade. Parallellt med det nya systemet kommer det gamla att användas för att säkerställa en smidig övergång och som en backup vid behov.

– Vi har dragit lärdomar av tidigare stora systembyten och därför säljs bara biljetter för en kortare period i ett första skede.  Biljetterna för hela sommaren släpper vi i slutet av april, säger Monica Lingegård.  

Alla grundläggande funktioner som rör biljettbokning kommer lanseras direkt.

– Tack vare det nya bokningssystemet kan SJ nu arbeta både bättre och mer effektivt med ytterligare vidareutveckling av digitala tjänster utifrån kundernas behov. Det kommer att gå snabbare att ta fram nya produkter och att erbjuda skräddarsydda lösningar även till företag och organisationer. SJ får också –möjlighet att ta fram helt nya typer av tjänster, säger Monica Lingegård.