Järnvägen till Vasa är nu elektrifierad, och huvudvägarna till Helsingfors och Åbo förbättras kontinuerligt.
Antalet tågpassagerare mellan Vasa och Helsingfors har ökat jämfört med fjolårets första kvartal. Ökningen är också större än den genomsnittliga ökningen på andra tågrutter.
Traditionellt har trafiken fokuserats till logistikknutpunkterna i södra Finland, men i framtiden är det möjligt att järnvägstrafiken ändrar tyngdpunkt till hamnar i Norra Ryssland.
I Vasa byggs både ett stort logistikområde och ett separat flyglogistikcenter intill flygplatsen.
Järnvägen är enligt Vasas stadsledning en viktig faktor eftersom en tredjedel av Finlands energiteknologiexport kommer från Vasa. Den består av allt från stora dieselmotorer och generatorer till mindre elektronikkomponenter och maskindelar.
Vasaregionen utvecklar logistik enligt globala behov, men företagen i regionen planerar strategiskt för att nå ut globalt och vara globalt nåbara på lång sikt.
Vasaregionens tyngdpunkt just nu ligger på att tillsammans med Umeå i Sverige utveckla trafiken över Kvarken och transportförbindelser mellan Finland, Sverige och Norge.
Ett exempel på detta är transportkorridoren Nordic Logistic Corridor som utvecklar väg-, järnvägs- och sjöfartsförbindelser för gods och passagerare.
Projektet, Nordic Logistic Corridor, som i högsta grad berör också Vasaregionen, är ett öst-västligt tranportstråk som sträcker sig från Atlantkusten på Helgeland i Norge, tvärs över Västerbotten i Sverige, över Kvarken mot Österbotten och ner genom Finland. Detta öst-västliga stråk är viktigt för näringslivets utveckling i en naturresursrik och eftertraktad region i norr.
Stommen i stråket är Europaväg 12 som sedan hösten 2013 ingår i det av EU prioriterade transportnätverket i Europa och har TEN-T status (Trans-European Transport Networks) liksom noderna Umeå hamn och Mo i Rana Havn.
På sin väg från Atlantkusten till Finland korsar Nordic Logistic Corridor inte mindre än fyra Europavägar och tre järnvägar och vid varje korsning har logistiknav etablerats med omlastningscentraler och god intermodalitet.
Strategiskt följer Vasaregionen med den arktiska dimensionen – vad som händer med trafikströmmarna i världen när de nordliga havsrutterna runt Ryssland och Nordamerika blir farbara.
Nordic Logistic Corridor anses vara en viktig rutt tack vare de nordnorska hamnarna som kommer att bli allt viktigare när trafiken ökar på de norra rutterna runt Ryssland och Nordamerika.
Källa: Ab VASEK