Gula linjen får ny slutstation i Älvsjö

Här, bredvid Stockholmsmässan, ska den nya tunnelbanestation i Älvsjö placeras. Mässan kommer att rivas och ge plats åt en del av de nya bostäder och arbetsplatser som planeras i området. Foto: Stina Wickenberg
Här, bredvid Stockholmsmässan, ska den nya tunnelbanestation i Älvsjö placeras. Mässan kommer att rivas och ge plats åt en del av de nya bostäder och arbetsplatser som planeras i området. Foto: Stina Wickenberg

Den nya Gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö planeras med byggstart 2025. Nya bilder visar hur stationen i Älvsjö ska utformas. Stationens uppgång hamnar i en fristående biljetthall vid pendeltåget och där Stockholmsmässan ligger i dag.

Region Stockholm planerar att bygga en helt ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Den nya linjen blir gul och får sin slutstation i Älvsjö. Byggstart planeras till 2025. Stationens uppgång placeras i en separat biljetthall intill pendeltågsstationen och i närheten av Stockholmsmässan.

Ny knutpunkt för kollektivtrafiken
Med tunnelbanan blir Älvsjö en större bytespunkt för resenärer. Platsen kopplar redan i dag samman pendeltåg och bussar. Den nya tunnelbanan förväntas öka resenärsflödena ytterligare.

Den nya stationsbyggnaden i Älvsjö. Bild: Region Stockholm/&Rundquist

Samråd pågår till 17 juni
Förslaget till ny station ingår i en större stadsutvecklingsplan där Stockholms stad planerar omfattande förändringar. Samråd om planerna pågår mellan 6 maj och 17 juni.

Stockholmsmässan avvecklas – området får ny funktion
När tunnelbanan byggs och området utvecklas kommer Stockholmsmässan att rivas. Området där mässhallarna står ska ge plats åt bostäder och arbetsplatser. Befintliga lokaler ska dock fortsatt vara i bruk för evenemang till åtminstone 2034.

Enligt planförslaget kan även vissa byggnader, exempelvis den senast uppförda mässhallen, få nya användningsområden. Även kulturmiljöer som Älvsjö gård och Brännkyrka kyrka ska lyftas fram.

Bakgrund – utveckling sedan 2014
Älvsjödalen har varit föremål för studier sedan 2014. Under 2022 återupptogs arbetet med ett internt förarbete där genomförbarheten granskades, både tekniskt och projektekonomiskt. Detta har lett fram till det nuvarande programförslaget.

Källa: Region Stockholm