I över tre decennier har familjeföretaget ROVAB, Ramby Oljor och Verktyg AB, arbetat med förebyggande underhåll inom järnväg men också inom industri och gruva. Genom åren har företaget byggt upp en unik serviceorganisation med bas i ombyggda lantbruksbyggnader, och i dag är företaget en expert inom smörjning av järnvägsräls.
– Du kan köpa världens bästa system, men får det ingen kärlek fungerar det ändå inte, säger Mikael Thorsell, vd och grundare.
Från starten med enbart försäljning av smörjsystem insåg han snabbt att kunderna behövde mer än bara hårdvara.
– Det fanns inget engagemang hos entreprenörerna att sköta servicen av smörjsystemen själva. Därför byggde vi upp en organisation som kan ta hand om det hela vägen. Vi har utvecklat en gedigen kunskap och erfarenhet genom åren hur systemen behöver tas omhand för att fungera som bäst. I dag är vi 16 anställda och växer stadigt, säger Mikael Thorsell.
Företaget arbetar i hela Norden – med framgångsrika etableringar i Danmark, växande marknader i Norge och Finland samt uppdrag för storbolag som LKAB, Boliden och SSAB.
Det är framför allt i tätbebyggda områden som ljudstörningar från järnväg märks mest. Förr trodde man att mycket av oljudet kom från sidorna men det har visat sig att det kommer uppifrån. Det förekommer också mycket slitage uppe på rälhuvudet.
Smörjningen riktas därför mot både flänssidor och rälsens ovansida, en teknik som dämpar buller, minskar slitage och kan förlänga rälsens livslängd med upp till 70 procent. Men det handlar också om ekonomi.
– En förlängning av rälsens livslängd betalar sig många gånger om. Med tanke på hur mycket det kostar att byta räls per meter så är det här en väldigt liten investering som ger väldigt mycket, säger Mikael Thorsell.
Ett typiskt uppdrag börjar med att en entreprenör har problem med slitage och oljud. Det leder till att ROVAB genomför en inspektion där man identifierar var systemen ska monteras för optimal funktion. Efter installation följer uppföljning, och i de allra flesta fall ett serviceavtal med regelbundna kontroller, justeringar och påfyllning av smörjmedel.
Oftast är ROVABs medarbetare ute fyra gånger per år, men det finns specialfall då kunden kanske vill ha service en gång i månaden, alternativt bara två gånger om året, och då får de det. ROVAB har också ett stort reservdelslager vilket gör att önskade produkter finns hemma vid behov.
– Vi är de enda i Norden som erbjuder den här helhetslösningen med installation och egen serviceorganisation. Det är vårt fokus på långsiktigt underhåll som gör skillnaden, säger Mikael Thorsell.