Arlanda express fördubblar tåglängden – köper Stadlertåg

Arlanda Express vagn. Bild: Arlanda express
Arlanda Express vagn. Bild: Arlanda express

Arlanda express investerar i en ny fordonsflotta för att möta det växande resandet till Arlanda flygplats. Efter upphandling har A-Train AB valt schweiziska Stadler Rail som leverantör av sju nya tåg, som beräknas sättas i trafik 2029.

De nya tågen kommer att öka passagerarkapaciteten med över 50 procent. Varje fordon får en längd på 165 meter och upp till 323 sittplatser – över hundra fler än dagens tåg.

– Det känns väldigt roligt att vi kommit i mål med denna upphandling och att få introducera denna moderna fordonsflotta till den svenska marknaden, säger Johanna Dolk, fordonschef på A-Train AB.

Tågen är av modellen Flirt Nordic Express, en vidareutveckling av Stadlers etablerade Flirt-fordon, som är anpassade för nordiska vinterförhållanden. De används sedan tidigare i Norge, Finland och Sverige.

Interiören inspirerats av den nordiska stilen i Arlanda express lounge på Stockholm centralstation. Foto: Arlanda Express

Leverans och trafikstart

De första tågen ska levereras till Sverige 2028 för typtester. Trafik med passagerare inleds 2029. Underhållet ska skötas av Stadler Service Sweden, ett dotterbolag specialiserat på fordonsunderhåll.

Nordisk stil

Inredningen i de nya tågen har hämtat inspiration från loungen på Stockholm central. Ombordmiljön får ljusa, öppna ytor med varierade sittplatser – bland annat loungesoffor för sällskap och tysta zoner för avkoppling.

– Vi ser en tydlig ökning av privatresenärer som väljer att resa med Arlanda express. Den utökade kapaciteten gör det möjligt att välkomna ännu fler, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB.

 Inredningen får ljusa öppna ytor med olika sittplatser, såsom loungesoffor. Foto: Arlanda Express