Toppmodern simulator-anläggning för Stockholms tunnelbana

Testförare i en av MTR:s tunnelbanesimulatorhytter. Foto: Christer Wiik
Testförare i en av MTR:s tunnelbanesimulatorhytter. Foto: Christer Wiik

Den nya simulatoranläggningen som ligger i Blåsut i södra Stockholm, är den enda i sitt slag i Sverige. Simulatorerna kommer att göra så att utbildningskapaciteten för tunneltågförare dubbleras och de kommer att användas för både grundutbildning och fortbildning. 

Det är MTR, som driver Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL, som ligger bakom framtagandet Sveriges modernaste simulatoranläggning för spårtrafik.

Med två fullskaliga simulatorer med körhytter från tunnelbanans C20-tåg ges både nya och befintliga tunneltågförare helt nya möjligheter att träna på rutiner för situationer utöver det vanliga, såsom brand i tunnel, obehörigt spårbeträdande eller föremål på spår. Dessutom får förarna lära sig att optimera körningen och köra mer energieffektivt och mjukt.

Utöver de två fullskaliga simulatorerna består anläggningen av två mindre varianter med samma funktioner, samt en trafikledningsmodul varifrån instruktören styr de situationer som föraren ska träna på. Anläggningen är helt verklighetstrogen och anpassad till Stockholms tunnelbanenät – allt för att förare ska känna igen omgivningarna på de tre banorna, såväl som hyttmiljön när de kommer ut i trafiken. Målet med de nya simulatorerna är att ge ökad driftsäkerhet, högre punktlighet och komfort för resenärerna.

̶  Vi har med hjälp av erfarna medarbetare och MTR:s internationella kunskaper om simulatorer utvecklat en unik träningsanläggning för våra tunneltågförare. Anläggningen är ensam i sitt slag i Sverige och den kan närmast jämföras med flygets simulatorer. MTR har 13 liknande anläggningar världen över så vi känner väl till tekniken och metodiken, säger Peter Viinapuu, vd MTR Nordic.

Den 5 september invigdes anläggningen officiellt, då Trafiknämndens ordförande Christer G Wennerholm, Trafikförvaltningens (SL:s) chef Anders Lindström och Landstingsrådet Stella Fare klippte bandet tillsammans med MTR:s vd Peter Viinapuu. I slutet av september tas simulatorerna i bruk på allvar då den första pilotutbildningen startar med 12 elever.