Alstom kommer enligt kontraktet att leverera tunnelbanetågen, infrastrukturen och digitala kontrollösningar för tåg.
Samförståndsavtalet (MoU) med Serbiens regering avser byggandet i fas 1 i den första linjen i Belgrads framtida tunnelbana. Det förväntas dock allmänt att Alstom tilldelas uppdraget om att bygga även den andra linjen.
Alstom skall ansvara för ett brett spektrum av arbeten, inklusive plattformsdörrar, infrastrukturen (spårläggning och strömförsörjningslösningar) och implementering av transportsystem.
Byggandet av det nya tunnelbanenätet förväntas starta i slutet av 2021 i avvaktan på undertecknande av kontraktet med berörda serbiska myndigheter.
- Detta projekt kommer att avsevärt förbättra det transportutbud som finns tillgängligt för Belgrads invånare och kommer att visa Alstoms ledarskap inom tunnelbanelösningar för att ge en överlägsen passagerarupplevelse, säger Antonio Moreno, VD i Central- och Östeuropa på Alstom.
Det nya transportsystemet kommer att ligga till grund för hållbar rörlighet i den tätbefolkade huvudstaden i Serbien, vilket snabbt kommer att bidra till att minska trafikstockningarna.
De två första linjerna kommer att täcka totalt cirka 42 kilometer. Den första linjen blir 22 kilometer lång och den andra nästan 20 kilometer. Den första linjen går längs floden Sava och korsar Belgrads centrum och förbinder stadsdelen Makisko Polje i södra delen av staden med stadsdelen Mirijevo i nordost.
Den andra linjen kommer att ansluta till järnvägsstationen Zemun i stadsdelen Novo Belgrad, med en omstigningsstation i första linjen i Mirijevo.
Alstoms referenser inkluderar tunnelbanesystem för Dubai, Riyadh, Hanoi, Montreal, Taipei, Panama och Singapore. Alstom har sålt över 17 000 tunnelbanetåg av typ Metropolis, som opererar i 55 städer runt om i världen och transporterar 30 miljoner passagerare varje dag.