Lägesbild av TTT, Tillsammans för tåg i tid

Britt-Marie Olsson från TTT:s exekutiva ledning ger en lägesbild för TTT. Foto: Trafikverket

När persontågens punktlighet för augusti presenterades framträdde dels ett välkommet trendbrott, dels en lika välkommen fortsättning på en annan trend. Så den retoriska frågan ställdes om en ökande trafik som går hand i hand med en hög punktlighet kan bli det nya normala?

– Jag hoppas och tror det säger Britt-Marie. Vi behöver få till en nyansering så förklaringen till årets goda utfall inte enbart tillåts bli att vi under pandemin haft mer luft i systemet. Sanningen är att vi under sedan starten av TTT 2013 sakta men säkert strukturerat branschens arbete med både infrastruktur och fordon vilket lett till stora förbättringar. Ett konkret exempel för T20 är att hanteringen vid evakuering och röjning förbättrats avsevärt tack vare ett arbete som pågått under flera år.

Att punktligheten varit hög senaste tiden – förändrar det på något sätt inriktningen för TTT?

– I grunden nej, vårt fokus kvarstår. Man ska komma ihåg att T20 startade extremt bra och det har hållit i sig under pandemin. Man får heller inte glömma att trots en hög punktlighet så finns det fortsatt stora utmaningar för långdistanstågen. Det system som vi verkar i är känsligt, både för stora störningar och för små återkommande förseningar. Så vi behöver jobba kontinuerligt med såväl bruset som en effektivare hantering när stora störningar ändå inträffar. Däremot gör vi så klart analyser för att kunna bedöma hur mycket den utglesade trafiken har betytt för punktligheten.

Inom TTT drivs just nu sex branschgemensamma TTT-projekt som rör allt från kanalprecision till kvalitetsarbete på rangerbangårdar, från operativt beslutsstöd till förvaltning av detektorer och tågskyddssystem.

Är det något du vill lyfta lite extra?

– Det som jag tycker är mest spännande är den branschgemensamma utbildningen kopplat till störningshantering som drog igång 29 september. Utöver Trafikverkets medarbetare handlar det om ett 80-tal personer från flera olika operatörer som kommer medverka vid totalt fyra utbildningstillfällen. Jag har stora förhoppningar på att utbildningen, som vi i TTT har haft en nyckelroll i att ta fram, kommer innebära en ännu mer effektiv hantering vid olika avvikelser. Att vi även snabbt klarat av att ställa om och hålla utbildningen på distans tycker jag imponerar.

Avslutningsvis, vilka är frågorna ni i TTT:s ledning brottas med just nu?

– Det är frågor med både en kortare och längre horisont. Ska jag nämna några exempel handlar det om budget och resursfrågor, vår satsning på AI  och frågan om en högre genomförandekraft i allt det vi gör. Vi har också en pågående dialog med punktlighetsansvariga om deras behov, vi samverkar med andra initiativ och forum inom JBS och planerar för kommande tankesmedjor som ska möjliggöra fler projekt. För även om vi har en bättre punktlighet än tidigare kan vi inte vara nöjda förrän vår omvärld är det. Så lita på att vi kommer hålla i och hålla ut i punktlighetsarbetet!