Nu börjar serietillverkning av de nya spårväxlarna

Monteringshallen i Örebro där de nya växlarna monteras på slipers. Foto: Simon Matthis
Monteringshallen i Örebro där de nya växlarna monteras på slipers. Foto: Simon Matthis
Anders Nåresjö, driftsättningsingenjör på Vossloh. Foto: Simon Matthis
Anders Nåresjö, driftsättningsingenjör på Vossloh. Foto: Simon Matthis
Spårväxeln Easyswitch. Foto: Simon Matthis
Spårväxeln Easyswitch. Foto: Simon Matthis

Igår och idag presenteras de nya spårväxlarna 60E som ska ersätta dagens spårväxelstandard. Att nya spårväxlarna lanseras hör inte till vanligheterna - det brukar ungefär en gång vart trettionde år.

Spårväxlarna tillverkas av den fransk-tyska koncernen Vossloh.  På företagets monteringslinje i Örebro monteras de färdiga växlarna på slipers och där presenterades växlarna igår på ett seminarium med journalister från Tyskland, Frankrike, Rumänien och Sverige bland annat. I dag fortsätter visningen i Kopparåsen utanför Kiruna där spårväxlarna Easyswitch ”erfarenhetstestats” under ett antal år.

– De har legat ute sedan juni 2011. Växeldrivet måste erfarenhetstestas i skarp trafik för det finns alltid små saker som behöver trimmas in och förbättras.  Nu börjar serieproduktionen, berättade Anders Nåresjö, driftsättningsingenjör på Vossloh Nordic Switch System.

Den nya standarden och växeldrivet har tagits fram utifrån erfarenheter från det europeiska utvecklingsprojektet Innotrack. Tanken är att Easyswitch ska minska underhållskostnaderna och påfrestningen av fordon. Växlarna kommer att introduceras successivt av Trafikverket under 2014.

Läs mer om de nya spårväxlarna i nästa nummer av Nordisk Infrastruktur.