Fastighetsbolaget Jernhusen har tecknat ett tioårigt grönt lån på 500 miljoner svenska kronor med option på ytterligare 1 000 miljoner svenska kronor med Nordiska Investeringsbanken (NIB). Finansieringen avser utvecklingen av Göteborg Grand Central och Park Central, två stationsanknutna byggnader som ingår i fastighetsbolagets utvecklingsområde Centralstaden Göteborg. Projekten genomförs för att öka kapaciteten i regionens kollektivtrafiksystem i samband med öppningen av Västlänken.
– Jernhusens stationsutveckling i Göteborg är helt central för att möjliggöra ökat kollektivt resande och förbättrad arbetspendling i regionen. Projekten är utformade för att främja hållbar mobilitet och möter våra högt ställda klimatkrav, med målsättning om BREEAM Outstanding för båda byggnaderna, säger Victor Josefsson, CFO på Jernhusen.
Lånet är det första som genomförs inom ramen för fastighetsbolagets gröna finansieringsramverk, lanserat i november 2025 och klassificerat som Dark Green av S&P Global Ratings. Ramverket är utformat i linje med EU:s regelverk för hållbar finansiering, inklusive EU-taxonomins tekniska screeningskriterier, och bygger på tydliga krav för projekturval, uppföljning och rapportering. Lånet uppgår till 500 miljoner svenska kronor med en löptid om 10 år med option på ytterligare 1 000 miljoner svenska kronor. Den långa löptiden återspeglar aktörernas långsiktiga åtaganden.
– Genom att möjliggöra högkvalitativa, stationsanknutna nav som ökar järnvägskapaciteten och förenklar byten, stödjer denna finansiering ett skifte mot mer hållbara transporter i Göteborg och stärker den hållbara stadsutvecklingen, säger NIB:s vd och koncernchef André Küüsvek.
Likvidanvändning och projektstatus
Likviden från det gröna lånet finansierar färdigställandet av de två första byggnaderna inom utvecklingen av Centralstaden Göteborg, Göteborg Grand Central och Park Central, vars stationsdelar beräknas öppna för allmänheten i december 2026 och därefter färdigställande av de sista kontorsytorna under 2027. Den samlade investeringen i de två byggnaderna uppgår till cirka 3 500 miljoner svenska kronor.
Byggnaderna får direkt koppling till pendeltåg, fjärrtåg, regionala och lokala busslinjer samt spårvagn. Projekten är utformade för att underlätta effektiva byten mellan trafikslag och bidra till en robust transportinfrastruktur.
Förberedelser inför öppningen av station Centralen
– Nu är det inte långt kvar. Vi är inne på upploppet och räknar ner till den 13 december 2026. Då öppnar vi dörrarna till nya station Centralen som gör det både enklare och mer tillgängligt för dig att resa med tåg till och från Göteborg, säger Mikael Larsson, projektledare på deletapp Centralen.
Stationen byggs med fyra spår, två plattformar och entréer vid Regionens hus, Nils Ericson Terminalen och Nordstan. De två stationsanknutna byggnaderna Grand Central och Park Central planeras att vara redo att ta emot sina första resenärer samma dag. Tillsammans med de västra entréerna skapas tydliga och tillgängliga vägar in till stationen.
Den nya stationen innebär fler möjliga avgångar, kortare väntetider och smidigare byten till buss, spårvagn och övrig trafik. När hela Västlänken tas i bruk kommer tågen att köra genom Göteborg, vilket fördelar resenärerna mellan stationerna Centralen, Haga och Korsvägen. Det minskar trycket på dagens station och ökar tillgängligheten i regionen.
Arbetet genomförs av Trafikverket tillsammans med en entreprenör, medan Göteborgs Stad tar fram detaljplaner och ansvarar för gator och offentliga ytor. Bolaget utvecklar byggnaderna Grand Central och Park Central och Västtrafik planerar kollektivtrafiken under byggtiden och vid öppningen.
Källa: Trafikverket och Jernhusen