Nytt avtal ska stärka Ukrainas järnväg

Den ukrainska delegationen tillsammans med bland andra infrastrukturminister Andreas Carlson och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. Foto: Trafikverket
Den ukrainska delegationen tillsammans med bland andra infrastrukturminister Andreas Carlson och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. Foto: Trafikverket

Sverige och Ukraina har undertecknat en avsiktsförklaring om samarbete inom järnvägsområdet. Dokumentet signerades vid Trafikverksskolan i Ängelholm nyligen, och markerar starten på ett utbyte där Trafikverket ska stötta den ukrainska järnvägen. Överenskommelsen omfattar kunskapsdelning kring hur järnvägsinfrastruktur.

Sverige har tecknat en avsiktsförklaring med Ukraina om utbyte inom järnväg. Undertecknandet ägde rum vid ett besök på Trafikverksskolan i Ängelholm, dit en ukrainsk delegation rest för att fördjupa kontakter med svenska verksamheter.

– Det är av stor vikt för hela Europa att vi stöttar Ukraina och där kan Trafikverket bidra på infrastrukturområdet, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. En fungerande järnväg är helt avgörande i den situation som Ukraina befinner sig i.

Lunds universitet har sedan tidigare ett samarbete med Ukraina kring utveckling av transportsystem, och besöket i Ängelholm ingick i delegationens program.

– Inför resan till Sverige framkom önskemål om att få besöka Trafikverkskolan, berättar Trafikverkets internationella direktör Einar Schuch.

Starten på ett utbyte
Avsiktsförklaringen signerades av infrastrukturminister Andreas Carlson och den ukrainske biträdande infrastrukturministern Serhiy Derkach.

– Det här är första steget i ett samarbete där Trafikverket stöttar ukrainsk järnväg, säger Einar Schuch.

Initiativet togs 2023, när Sverige ville bidra inom transportområdet. Året därpå möttes Andreas Carlson och Ukrainian Railways ordförande Oleksandr Pertsovskyi för att diskutera ett möjligt samarbete. Uppdraget hanteras nu av Trafikverkets internationella sekretariat och Trafikverksskolan.

– Vi har fört en dialog med Ukraina om vad vi kan hjälpa dem med, säger Einar Schuch.

Markus Gustavsson, utvecklingsansvarig för bantekniska kurser, berättar om Trafikverksskolans verksamhet.Foto: Trafikverket

Internationella erfarenheter och kommande fokusområden
– Vi har tät kontakt med Prorail i Nederländerna som redan har påbörjat ett samarbete med Ukraina. Vi vill gärna dra lärdom av deras erfarenheter och se hur vi kan hjälpas åt och komplettera varandra i hjälpen till Ukraina, menar Einar Schuch.

Den ukrainska statliga järnvägskoncernen ansvarar för infrastruktur, trafikledning och fordon och har monopol på landets järnvägsmarknad.

– Vi vill börja med att fokusera på tre områden: kompetensutveckling, tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, samt digitalisering och AI, säger Einar Schuch och fortsätter:

– När det gäller kompetensutveckling är Trafikverksskolan en bra resurs. Det handlar om att utbilda medarbetare från Ukraina som sedan i sin tur kan utbilda nya medarbetare i Ukraina, för att ersätta krigsskadade och fylla upp efter pensionsavgångar. Det skulle ge ett konkret resultat på en gång. Ukraina vill också få in fler kvinnor inom järnvägsområdet, vilket är en fråga som vi också driver.

Kommande steg
– Trafikverket kan lära sig hur man snabbt återställer skadad infrastruktur till fungerande skick och hur man driver kritisk infrastruktur i situationer med ökad beredskap.

– Vi kommer att intensifiera dialogen med Ukrainian railways under november och december, för att diskutera detaljerna. Vi är otroligt glada för detta och vi tror att vi får ett stort utbyte av detta, avslutar Einar Schuch.

Källa: Trafikverket