Citybanan får avskiljande plattformsväggar

Illustration: Ahlqvist & Almqvist Arkitekter AB
Illustration: Ahlqvist & Almqvist Arkitekter AB

Citybanans nya stationer vid T-centralen och Odenplan kommer vara först ut i Sverige med att ha avskiljande glasväggar med dörrsluss mellan plattform och spår. Tyréns har fått i uppdrag att granska så att aktuella säkerhetskrav uppfylls och vara expertstöd vid CE-märkningen.

– Plattformsavskiljande väggar är vanligt att man installerar på plattformar i tunnelbanan i andra länder, det finns till exempel i Tokyo och London. Luftmiljön blir mycket bättre och samtidigt för man en ökad säkerhet på plattformarna, berättar Helena Cornell, Trafikverkets projektledare för plattformsavskiljande väggar på Citybanan.

De nya stationerna kommer att vara de första i Sverige med glasväggar som avskärmar plattformarna från spåren. I väggarna finns dörrar som öppnas i fas med tågets dörrar när pendeltåget har stannat vid plattformen.

Anna Östensson från Tyréns är ansvarig för att i uppdraget vara expertstöd vid CE-märkningen och granska dokumentationen inför certifieringen av installationen.
– En stor del av Tyréns uppdrag är att utreda vilka standarder för byggprodukter men även för maskiner som ska uppfyllas för de olika installationerna. Komplexiteten ligger i att plattformsväggarna både är en byggprodukt och en maskin, där kommer vi in eftersom vi har kompetensen från både byggsidan och maskinsidan, säger Anna Östensson.

Under 2013 infördes lagkrav på CE-märkning av de byggprodukter som omfattas av en harmoniserad standard. Plattformsavskiljande väggen måste därför uppfylla byggproduktsföreskriften, samtidigt är väggarna en maskin som ska CE-märkas mot maskindirektivet vilket innebär att tillverkaren intygar att den uppfyller de grundläggande hälso- och säkerhetskraven som finns i svensk och europeisk lag.