Fyrspåret Malmö–Lund prisat för hållbar infrastruktur

Glada projektmedarbetare firar att Fyrspåret Malmö–Lund är årets hållbara infrastrukturprojekt. Foto: Tarfikverket

Sweden Green Bulding Council delar varje år ut utmärkelser till aktörer och individer inom anläggningsbranschen som på ett utmärkt sätt bidragit och inspirerat till ett hållbart samhällsbyggande. Nu har vinnaren i kategorin Hållbar Infrastruktur på Sweden Green Building Awards 2022 korats och Fyrspåret Malmö-Lund tog hem titeln.

– Det här känns fantastiskt roligt och välförtjänt. Vårt projekt har sedan start haft stort fokus på hållbarhet och jobbat bland annat med återanvändning av vår anläggning och för att komma åt stora utsläppskällor. Fyrspåret Malmö-Lund visar tydligt hur ett stort och komplext projekt kan vara socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektchef på Fyrspåret Malmö-Lund.

Trafikverket har en målsättning om klimatneutral infrastruktur till år 2040, för att bidra till det nationella målet om klimatneutralitet till år 2045. Målet är uppdelat i flera delmål med en ökande ambitionsnivå för varje år. Det har Fyrspåret tagit fasta på.

– En lärdom är att ekonomisk hållbarhet och innovation ofta går hand i hand med miljömässig hållbarhet, resurseffektivitet och minskade utsläpp. Vi har uppnått stora besparingar av växthusgaser genom att arbeta med våra största utsläppsposter; betong, stål och drivmedel. Fram till årsskiftet 2021/2022 har projektet sparat in utsläpp av 18 276 ton CO2-ekvivalenter, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Också projektets entreprenör, konsortiet NCC/OHLA, har tydliga och övergripande hållbarhetsmål.

– Projektets vision, värderingar och mål har formats på så kallade samverkansmöten där ledande positioner i projektet från både beställare och entreprenör varit delaktig att skapa dessa. Ett gott samarbete har gett tydliga resultat, säger Jens-Peter Eisenschmidt.