Ny tågstrejk i Tyskland

Inga tåg i sikte. Nästan tom centralstation i Berlin. ( Foto: Markku Björkman
Inga tåg i sikte. Nästan tom centralstation i Berlin. ( Foto: Markku Björkman

Tyska Lokförarfacket GDLs startar en ny landsomfattande strejk på torsdag 6 november från klockan 02:00 till måndag 10 november 04:00. För godstågen gäller strejken sedan onsdag natt. Det ser ut att bli den största strejken i Deutsche Bahns historia.

Lokförarna säger att strejken kommer att pågå i mer än fyra dagar. Strejken påverkar både gods- och passagerartrafik. Tvisten handlar om lön och förhandlingsrättigheter. Strejken hotar att störa helgens firande av 25-årsdagen av Berlinmurens fall. Tusentals människor i hela Tyskland kommer inte att kunna delta i firandet.

Lokförarfacket GDL meddelade en dag efter att förhandlingarna mellan de två sidorna strandade i måndags, att strejken blir den längsta i Deutsche Bahns historia.

Den planerade långa arbetsnedläggningen och dess timing är mycket omstridd i ett land som är starkt beroende av dess höghastighetsjärnväg.  GDLs ordförande Claus Weselsky har kritiserats hårt i media. Opinionsundersökningarna visar att han är idag Tyskland mest avskydde person. Själv hänvisar han till strejkrätten och till hans rätt som facklig ledare att försvara GDL-medlemmarnas intressen.

GDL, som representerar enbart 20 000 av järnvägens 196 000 anställda, sade på tisdagen den 4 november att strejken gäller även regionala- och pendeltåg, så kallade S-Bahn, i en rad tyska storstäder inklusive Berlin.

EU hävdar att statligt ägda Deutsche Bahn har provocerat fram krisen genom att förneka 17 000 konduktörer rätten att förhandla. De har också krävt en femprocentig löneförhöjning, liksom tågförarna och en kortare arbetsvecka på 37 timmar, en minskning med tre timmar.

Deutsche Bahn meddelade att företaget kommer försöka behålla en tredjedel av alla tågen i trafik. Tågbolaget transporterar 5,5 miljoner passagerare och mer än 620 000 ton gods varje dag.

 

- Denna strejk lämnar mig mållös och handlar om inget annat än förhandlingstekniska spetsfundigheter, säger Ulrich Weber, en medlem av DB:s styrelse.

- Just nu när människor i Tyskland ska fira årsdagen av Berlinmurens fall, vill GDL sätta hela det offentliga livet ur funktion. Vi uppmanar GDL att stoppa strejken och återvända till förhandlingsbordet, sade Weber.

 

Den planerade, längre strejken är senaste i en serie av kortare strejker. I mitten av oktober iscensatte GDL en 60-timmars strejk över en helg, en strejk som stoppade två tredjedelar av alla fjärrtåg och lämnade miljontals passagerare strandsatta strax i början av skolornas höstlov.

Institutet för ekonomisk forskning i Köln uppskattar att en tåg strejk på mer än tre dagar kommer att kosta samhället upp till 100 miljoner euro ($126 miljoner) per dag om företag tvingas att stoppa monteringslinjerna i brist på material eller personal. Nästan femtedel av landets godstransporter fraktas i Europas största ekonomi på järnvägen.

 Strejker i Tyskland är sällsynta. Arbetsgivare och större fackföreningar brukar kunna lösa sina meningsskiljaktigheter vid förhandlingsbordet.

Källa: Reuters