Projekt Västlänken, den kommande regionaltågstunneln under centrala Göteborg, fortsätter enligt fastlagd plan. Detta trots att göteborgarna sade nej till fortsatta trängselskatter i landets andrastad, som arrangerade en rådgivande folkomröstning i frågan i samband med riksdagsvalet. Att Västlänken har kommit upp dagordningen i samband med trängselskattefrågan har att göra med att projektet är en del av det Västsvenska paketet, som delvis finansieras genom just trängselskatt.
Västsvenska paketet omfattar satsningar på kollektivtrafik, tåg och väg in hela Västsverige. Västlänken finns också med i den nationella planen för transportsystemet 2014–2025, som regeringen fattade beslut om våren 2014.
Projektet fortsätter som vanligt del för Trafikverkets del
Göteborgs Stad är en av de fem parter som har tecknat avtal om det Västsvenska paketet och nu ska stadens politiker ta ställning till hur de ska hantera resultatet av folkomröstningen. Trafikverkets uppdrag vad gäller Västlänken är oförändrat och arbetet i projektet fortsätter.
- Det är ingenting som påverkar vårt uppdrag i dagsläget, vi har inte fått några nya direktiv, utan vi arbetar vida med det uppdrag vi har, säger Bo Larsson, projektchef Västlänken, Trafikverket och berättar vidare om projekt Västlänkens aktuella status.
- Arbetet går enligt plan och vi arbetar nu med att ställa ut järnvägsplan och systemhandling i december i år. Parallellt pågår arbetet med att handla upp konsulter som i sin tut ska ta fram förfrågningsunderlag till våra entreprenörer. Vi tilldelar och skriver kontrakt i november med konsulterna. Sedan räknar vi med att skicka ut de första förfrågningsunderlagen för entreprenaderna i maj-juni nästa år, säger Bo Larsson.
Tre nya stationer och genomgående linjer
Västlänken blir en cirka 8 km lång dubbelspårig pendeltågsförbindelse, varav drygt 6 km i tunnel, genom centrala Göteborg. Den nya underjordiska stationen vid Göteborg Central ligger i norra delen av bangården. Stationer kommer också att finnas vid Haga och vid Korsvägen. De nya stationerna ökar tillgängligheten till staden, samtidigt som kapaciteten för tågtrafiken ökar med genomgående linjer.