Tillsammans med Anders Ekberg, professor i Järnvägsmekanik, arrangerade hjultillverkaren Lucchini Sweden ett välbesökt seminarium om hjulskador på järnvägsmässan Train & Rail. Från företaget deltog Lorenzo Ghidini, doktor i metallurgi. Att utbilda potentiella och nuvarande kunder är ett strategiskt val.
– Genom utbildning vill vi skapa en bas så att vi kan prata ”samma språk” om de problem som kan uppstå. Om kunderna delar information med oss om vilka skador de har så kan vi ta fram hjul som håller längre, säger Mikael Rahunen, vd för Lucchini Sverige,
Många tåg som trafikerar Sverige är utrustade med järnvägskomponenter från företaget.
De tillverkar tåghjul, ringar och axlar för alla typer av tillämpningar. Lucchini Sweden har också avancerade underhållslösningar för hjulpar och boggier – med expertis inom oförstörande provning, såsom ultraljudstestning och magnetpulverprovning.
Företaget vill ha mycket feedback från kunderna för att med hjälp av deras synpunkter och erfarenheter kunna utveckla produkterna.
– Tillsammans med kunderna har vi redan mycket utveckling när det gäller materialet. Vi har exempelvis haft kunder som har haft problem med ytsprickor i hjulen. Då har vi kunnat byta ut materialet till ett som kan motstå sprickor bättre., säger Mikael Rahunen.
Satsningen på en utvecklande dialog med kunderna märktes också i företagets monter på Train & Rail där även medarbetare från verkstaden deltog.
– I montern har vi haft olika teman, exempelvis maskinbearbetning. Då fanns en av våra operatörer och en chef inom maskinbearbetning på plats för att kunderna skulle kunna prata med dem om hur vi jobbar med hjultillverkning. Och kunderna har tyckt om att träffa ”grabbarna i verkstaden” Det är kul och givande att kunna få nörda ner sig i något ämne med någon som verkligen kan det, säger Mikael Rahunen.