Tvärbanans Solnagren öppnad

Tvärbanan vid nya hållplatsen Solna Centrum. Foto: Simon Matthis
Tvärbanan vid nya hållplatsen Solna Centrum. Foto: Simon Matthis
Sten Nordin, Stockholms finansborgarråd, Pehr Granfalk, kommunstyrelseordförande Solna, Jonas Nygren, kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg samt Christer G Wennerholm, Stockholms trafikborgarråd. Foto: Simon Matthis
Sten Nordin, Stockholms finansborgarråd, Pehr Granfalk, kommunstyrelseordförande Solna, Jonas Nygren, kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg samt Christer G Wennerholm, Stockholms trafikborgarråd. Foto: Simon Matthis

Nyligen invigdes Tvärbanans Solnagren, en ny 7 kilometer lång spårvägssträckning från Alvik till Solna Centrum. Den senaste utbyggnaden gör att snabbspårvägen Tvärbanan nu är totalt 17 kilometer lång och nu fortsätter utbyggnaden av den sista förlängningen, från Solna Centrum till Solna station.

Till skillnad från de flesta SL-tunnelbanelinjer, som går in och ut från Stockholms city, går Tvärbanan, som namnet just antyder, på tvären och förbinder buss-, tunnelbane- och pendeltågslinjer. Den nya Solnagrenen löper från Alvik i västra Stockholm till Solna centrum via Ulvsunda industriområde, Mariehäll och Sundbyberg.

Framgångssaga

Under premiärturen blev vagnarna snart fulla med passagerare i Solna centrum, varifrån tåget avgick. I Sundbyberg väntade nyfikna i stora mängder. Där pågick sedan festligheter och aktiviteter hela dagen.

– Idag klipper vi inte band, utan knyter band, sade Stockholms trafikborgarråd Christer G Wennerholm vid invigningsceremonin. Han syftade då på Tvärbanans betydelse för att förbinda stadsdelar med varandra.

Tvärbanan har blivit en större framgång än vad man först väntade sig, menar Christer G Wennerholm.

– Det visar betydelsen av att vara visionär, sade han.

– Jag har tidigare erfarenhet av utbyggnaden av Tvärbanan från Gullmarsplan till Sjöstaden. Det blev en viktig och fin start för den nya stadsdelen. På liknande sätt är det med den här förlängningen. Den når områden som det tidigare inte varit så lätt att komma till med kollektivtrafiken, sade Stockholms finansborgarråd Sten Nordin.

Sundbyberg superknutpunkt

Sundbyberg, strax nordväst om Stockholm, har nu blivit en verklig kollektivtrafikknutpunkt av rang. Här fanns sedan tidigare stationer för tunnelbanan, pendeltåg och fjärrtåg. Även Bromma flygplats ligger bara ett stenkast härifrån och med Tvärbanan förbättras kommunikationerna ytterligare. Den nya sträckningen, med två hållplatser i Sundbyberg, vid Sundbybergs torg och Bällsta bro, innebär att sundbybergsborna lättare kan ta sig söderut och att Sundbyberg, Solna och Stockholm kommer närmare varandra.

Solna växer

Även Solna kommun får i och med Tvärbanan förbättrade tvärförbindelser och det var en glad representant för nämnda kommun som talade under invigningsceremonin.

– Tvärbanan är ett lyft för såväl solnabor som jobbpendlare och besökare till Solna. Den underlättar vardagen, bidrar till att öppna Solna och gör det enklare att resa smart och grönt, underströk kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk.

Solna förändras och utvecklas. Befolkningsutvecklingen de senaste tio åren är den högsta i landet. Sex nya stadsdelar växer fram eller planeras i Solna. Och steg för steg anpassas möjligheterna att resa till och inom Solna.

Nästa år blir förlängningen av Tvärbanan ända fram till Solna station klar – mitt i Arenastaden som växer fram. Då kommer Tvärbanan knyta ihop fyra smidiga knutpunkter i tre kommuner: Solna station med pendeltåg och bussar, Solna centrum med tunnelbanans ena blå linje, Sundbybergs centrum med tunnelbanans andra blå linje, samt Alvik med tunnelbanans gröna linje, Nockebybanan och bussar.

Nya vagnar

I och med Tvärbanans nya Solnagren ökar också behovet av fler spårvagnar. SL har här i ett första steg beställt 15 nya vagnar av den spanska tillverkaren CAF, men det finns en option för leverans upp till totalt 121 vagnar. De 31 meter långa vagnarna, benämnda CAF A35, byggs i spanska Zaragoza och har en topphastighet på 90 km/tim. Varje vagn har även sex dörrar istället för fem, men ser tämligen snarlika ut de tidigare Tvärbanevagnarna med samma yttre design och SL:s blå-vita färger. Inledningsvis kommer de nya vagnarna att trafikera enbart Solnagrenen men därefter successivt sättas in på hela Tvärbanan. Det kommer också bli möjligt att blanda vagnar, de gamla med de nya, längs hela banan.