I delårsrapporten för januari–juni 2025 redovisar Railcare en högre rörelsemarginal i andra kvartalet, trots något lägre omsättning. Nya röjningslok har etablerats i Gävle och Ånge och tekniksegmentet växer med nya maskiner och fler externa uppdrag. I Storbritannien avgörs framtiden av pågående förhandlingar efter att ramavtal med Network Rail löpt ut.
Förbättrad marginal
Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 178,1 miljoner kronor, något lägre än 179,8 miljoner året innan. Rörelseresultatet steg till 18,1 miljoner kronor från 17,1 miljoner, vilket gav en marginal på 10,2 procent mot 9,5 procent året före.
Satsningar på underhåll och teknik
Bolaget har etablerat nya röjningslok i Gävle och Ånge för att möta höga volymer av entreprenadtransporter, bland annat vid större spårbyten. Inom tekniksegmentet färdigställs egenutvecklade MPV-maskiner och fler externa uppdrag tas in i verkstäderna i Skelleftehamn och Långsele. Patrik Söderholm har utsetts till affärsområdesansvarig för Teknik och går in i koncernledningen.
Brittisk framtid avgörs
I Storbritannien har volymerna varit låga sedan pandemin och efter landets utträde ur EU. Ramavtalet med Network Rail löpte ut 31 juli och nya förhandlingar pågår. Alternativa lösningar för att säkra grundvolym diskuteras, och utfallet blir avgörande för verksamhetens fortsättning.
Källa: Railcare