Så ska stationerna på Gul linje se ut

Ungefär så här kommer plattformen på de flesta av Gul linjes stationer att se ut. Bild: Region Stockholm.
Ungefär så här kommer plattformen på de flesta av Gul linjes stationer att se ut. Bild: Region Stockholm.

Den nya Gul linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö får stationer byggda enligt en gemensam typstationsmodell. Plattformarna blir kortare, tågen självkörande och resenärerna tar snabbhissar istället för rulltrappor. Undantaget är Fridhemsplan, som får en egen lösning.

Enligt Region Stockholm byggs alla stationer på Gul linje – utom Fridhemsplan – som så kallade typstationer.

– Att ha en typstation förenklar och rationaliserar planering, projektering och byggande, säger Johan Brantmark, chef för Gul linje till Älvsjö.

Typstationerna får en gemensam grunddesign, men varje station får även ett eget uttryck genom bland annat konst och utformning av entréer.

– Resenärerna kommer att märka stor skillnad. Till exempel kommer vi att ha självkörande tåg och plattformsdörrar på alla stationer. Dessutom kommer skalan att vara ny – stationerna på Gul linje blir ungefär hälften så långa som dagens, anpassade för korta tåg i tät trafik, fortsätter Johan Brantmark. 

Varje typstation får en uppgång och eftersom stationerna ligger djupt under marken sker resan från biljetthallen till tågen via snabbhissar istället för rulltrappor. 

– Vi fortsätter traditionen med konst i tunnelbanan. Hur den ska se ut eller vilka konstnärer som ska utforma den är inte bestämt ännu. Men en rolig skillnad mot dagens tunnelbana är att vi också har möjlighet att ha konst inne i tunnlarna – vi får se om det blir så, säger Johan Brantmark.  

Så här ser typstationen för Gul linje ut. På varje station kommer resenärerna att ta någon av snabbhissarna från biljetthallen ner mellanplanet. Därifrån går trappor och hissar ner till själva plattformen. Klicka på bilden för att göra den större. Bild: Region Stockholm/Susanne Flodin

Kortare plattformar och självkörande tåg

De nya stationerna skiljer sig från dagens tunnelbanestationer på flera sätt:

  • Kortare plattformar – ungefär hälften så långa som dagens
  • Självkörande tåg för tätare trafik
  • Plattformsdörrar på alla stationer
  • Snabbhissar istället för rulltrappor på de flesta stationer

Resan från biljetthall till perrong sker via snabbhissar till ett mellanplan, där trappor och hissar leder vidare ner till plattformen.

Fridhemsplan får egen lösning

Stationen vid Fridhemsplan blir det enda undantaget från typstationsmodellen. Här byggs plattformen under Blå och Grön linje. Resenärer tar rulltrappor eller vanliga hissar till Blå linjens nivå, innan de når Gul linjens plattform. Även här installeras plattformsdörrar.

Konst och utformning

Traditionen med konst i tunnelbanan fortsätter även på Gul linje. Exakt vilka konstnärer som ska delta är ännu inte bestämt, men möjligheten finns att inkludera konstverk även inne i tunnlarna.

Rulltrapporna ner till Gul linjes plattform på Fridhemsplan. Bild: Region Stockholm/Sweco
Så här ser framtidens Älvsjö station ut. Visionsbild: Region Stockholm, &Rundquist

Fakta: Gul linjen

  • Sträcka: Fridhemsplan – Älvsjö
  • Antal stationer: Byggs som typstationer, utom Fridhemsplan
  • Plattformar: Kortare, för självkörande tåg i tät trafik
  • Byggstart: 2025
  • Byggtid: Cirka 9 år
  • Syfte: Avlasta befintlig kollektivtrafik och skapa nya bytespunkter

    Källa: Region Stockholm