Trafikverket och SJ i möte om tågtrafikstörningar

Crister Fritzson, vd SJ. Foto: SJ

Det omfattande elfelet i Stockholm som uppstod efter en arbetsplatsolycka dagen före midsommarafton fick enorma konsekvenser för tågtrafiken. Runt 36 000 resenärer på 120 SJ-tåg drabbades. Vid ett extrainkallat möte diskuterade SJ och Trafikverket en rad åtgärder som handlar om att Trafikverket ska ta ett större ansvar vid liknande händelser. det framgår av ett pressmeddelande från SJ. 

- Det är inte rimligt att låta järnvägssystemet vara så här känsligt vid en av årets största resdagar. Vi på SJ tar ansvar för våra kunder och kräver nu att Trafikverket tar sin del av ansvaret. Störningen var så omfattande för våra resenärer att vi fick betala ut ersättningar på ungefär 20 miljoner kronor, vilket är ett mått på kostnaden för våra resenärer i form av inställda och omplanerade resor, säger Crister Fritzson, vd SJ.

Många resenärer har krävt svar på vad järnvägens aktörer gör för att undvika en så omfattande störning i framtiden. Branschen samarbetar kring många områden, och på fredagens möte framförde SJ en rad förslag på åtgärder till Trafikverket. Tre av dessa är:

* Jobbstopp inför storhelger
Trafikverket bör införa stopp för jobb på järnvägen som kan innebära störningar inför stora resdagar. Detta tillämpas redan inom exempelvis IT-branschen.

* Minutsnabba tillstånd vid omledning
När SJ:s tåg tvingas köra andra vägar måste tillståndet komma snabbare från Trafikverket. I dag tar administrationen timmar för varje tåg, något som förr tog minuter. Det är inte rimligt att resenärerna får vänta extra länge på en sådan hantering.

* Trovärdiga prognoser
Resenärerna måste få äga sin egen tid och kunna välja att göra något annat under väntan eller att helt enkelt skjuta upp resan till en annan dag. Det är inte acceptabelt att tiderna skjuts fram med tio eller tjugo minuter i taget tills förseningen är timslång.

- Vi har haft ett konstruktivt samtal och ser att det finns goda möjligheter till ett branschgemensamt arbete för att vi ska komma tillrätta med de här problemen. Ett första steg är nu att Trafikverket arbetar fram en åtgärdsplan, och där kommer vi att bistå med vår kunskap och framför allt resenärsperspektivet, säger Crister Fritzson.