Billighetsflygen har redan länge skickat folk kors och tvärs över kontinenten. Snart kanske tågtrafiken blir likadan sedan öppnare regler röstats igenom i EU.
I Tyskland utmanar billighetståget Locomore redan nu - med pengar från allmänheten. Det första orangea Locomore-tåget från Stuttgart till Berlin fick visserligen en för tågtrafiken inte helt ovanlig start på onsdagsmorgonen. Jungfruresan kom iväg 40 minuter försenat, efter "interna samordningsproblem", enligt tyska medier.
Locomore har kommit igång med hjälp av 600 000 euro insamlat från allmänheten via nätet, rapporterar AFP.-Vi erbjuder en ny service för att konkurrera med bilar, flyg, långdistansbussar men också Deutsche Bahn (DB, de tyska statsjärnvägarna), säger chefen och grundaren Derek Ladewig till nyhetsbyrån.
Inledningsvis kommer Locomore bara att köra ett tur- och returtåg om dagen mellan de två städerna, via Frankfurt och Hannover. Resan tar drygt en timme längre än vad statsjärnvägarna tar på sig, men kostar å andra sidan som billigast bara 22 euro, en bra bit under de billigaste DB-biljetterna.
De orangea tågen är inte de första som tar upp konkurrensen med de tyska statsjärnvägarna. Sedan trafiken öppnades upp 1994 har flera mindre bolag engagerat sig, framför allt i regionaltrafiken. Fortfarande dominerar ändå DB fullständigt, med 99 procent av långdistanstågen och 72 procent på regional nivå, enligt AFP.
Inom EU är nya regler på gång för att öppna upp trafiken både inom och mellan medlemsländerna. På onsdagen godkände EU-parlamentet det så kallade "fjärde järnvägspaketet", som är tänkt att underlätta för nya bolag att ta sig ut på marknaden och se till att bolagen jämställs vad gäller tillgång till räls och stationer.
"Valfrihet är bra. Mer valfrihet är ännu bättre. En större konkurrensutsättning kommer att leda till bättre kvalitet", säger lettiske ledamoten Roberts Zile i ett pressmeddelande.
Men alla är inte lika förtjusta i vad konsekvenserna kan bli."Vi kommer att rösta emot detta liberala bedrägeri, som under en tunn fernissa av modernisering och liberalisering utgör ett hopp tillbaka flera decennier vad gäller arbetares rättigheter, servicekvalitet och medborgares säkerhet", fnös italienska vänsterpartisten Curzio Maltese i ett uttalande inför omröstningen i EU-parlamentet.
Fakta: EU:s fjärde järnvägspaketDet så kallade fjärde järnvägspaketet lades fram av EU-kommissionen 2013 och har nu godkänts av medlemsländerna och EU-parlamentet.I de nya reglerna ingår att anbudsförfarande ska bli norm när det gäller vilka operatörer som ska få köra tågen. Direkt tilldelning ska dock fortsatt vara möjligt när det gäller trafik med lägre omsättning.Överlag ska det bli enklare för järnvägsbolag att verka på olika marknader, även om EU-länderna fortfarande tillåts begränsa bolagens tillgång till vissa sträckor, med hänvisning till oberoende ekonomiska analyser.Samtidigt ställs krav på att alla operatörer ska ha samma tillgång till spår och stationer.De nya reglerna för tillträdet ska gälla från den 14 december 2020. Den konkurrensutsatta upphandlingen ska i sin tur inledas från december 2023.Källa: EU-parlamentet.(TT)