Osäker framtid för Stockholm-Oslo-förbindelsen

Oslo Centralstation. Foto: Christer Wiik

SJ:s X2000-satsning på sträckan Stockholm-Oslo har blivit en succé och nyligen meddelade bolaget att man från och den 11 december ökar frekvensen på sträckan från tre till fem dagliga turer. Men framtiden för järnvägsförbindelsen är osäker, då norska Jernbaneverket planerar att rusta Kongsvingerbanan under en treårsperiod med start 2018. Arbetena skall genomföras dagtid, vilket då skulle tvinga SJ att ställa in sina viktigaste avgångar. Det skriver Dagens Nyheter, som varit i kontakt med såväl Jernbaneverket som SJ.

Tågresandet på sträckan Stockholm-Oslo har gått upp kraftigt sedan snabbtågstrafiken återkom på sträckan förra hösten. Bakom den kraftiga resandeökningen står, enligt SJ, en rad faktorer som gjort att allt fler resenärer väljer tåget, istället för bilen eller flyget.– Vi ser att många resenärer uppskattar den förkortade restiden mellan städerna. Framgången ligger i att resan är obruten och att du som resenär kan nyttja tiden ombord bättre genom att till exempel vila, äta något gott från vår KRAV-märkta bistro eller arbeta, berättar Petter Essén, affärschef på SJ för linjen Stockholm-Oslo.Det totala resandet på sträckan är stort. Med fler tåg blir det möjligt för fler att välja SJ. Idag sker var tionde resa med tåg och ambitionen är att öka andelen till var tredje resa.- Det är fullt möjligt med en restid på fyra och en halv timme som är konkurrenskraftigt mot flyget. Det ser vi på sträckan Stockholm-Malmö som har motsvarande restid och där vi kör X2000 i princip varje timme, säger Petter Essén.

Men nu kan den populära järnvägsförbindelsen komma att hotas. Det efter att Jernbaneverket planerar att byta ut kontaktledningar mellan Lilleström och Kongsvinger på Kongsvingerbanan. Enligt DN kommer arbetena att göras dagtid mellan 9 och 14, vilket skulle kunna innebära att SJ tvingas ställa in sina viktigaste avgångar åt båda håll.

Till DN säger Petter Essén att ”det är en viktig och nödvändig upprustning av Kongsvingerbanan som Jernbaneverket planerar att göra”, men han menar att SJ kan komma att behöva ändra sina snabbtågsupplägg om Jernbaneverket bibehåller sina planer.   – Det skulle få en väldigt stor påverkan för våra resenärer. Till exempel skulle våra viktiga affärsresenärer inte ha möjlighet att ta morgontåget till förmiddagsmötet. Det finns en risk att vi måste se över vårt upplägg helt och hållet och rikta in oss helt på fritidsresandet med loktåg igen. Snabbtågen skulle nog göra bättre nytta på andra sträckor, säger Petter Essén till DN.

Jernbaneverket föredrar ändå att göra arbetena dagtid på grund av godstågens framfart. – Det är framför allt med hänsyn till godstågstrafiken på natten, säger Svein Horrisland, kommunikationsdirektör på Jernbaneverket till DN.