På sin uppvisningsturné i Sverige gjorde polska PESAS vätgaslok SM42 6Dn ett stopp på Stockholm Årsta kombiterminal. Där fanns det tillgängligt för visit och provtur för besökarna på järnvägsmässan Train & Rail.
– Vi marknadsför det gröna alternativet av att köra med vätgas i stället för med diesel på svenska järnvägar, vilket vi tycker är helt rätt i tiden, sa Adrian Lindqvist, vd för lokuthyrningsföretaget Hankavik, som presenterade loket för besökarna på perrongen.
En liten buss gick i skytteltrafik mellan Stockholmsmässans lokaler och det vidsträckta spårområdet på en blåsig Årsta Kombiterminal.
Målet för färden var det första och hittills enda vätgasloket från den polska loktillverkaren Pesa. Tillsammans med Hankavik och växlings- och depåföretaget Väte Rail ansvarade Pesa för besöket.
När det batteridrivna tåget sakta gled in på terminalen uteblev nästan allt motorbuller. Det låga ljud som hördes kom främst från hjul och räls. Den polska besättningen bjöd sedan upp till besök i hytten.
Med ett gäng nyfikna besökare på plats satte lokföraren Andrej loket i rörelse. I hytten var det tyst när färden gick i behärskad fart länge terminalens spår. Känslan av komfort var hög.
– Det här loket är effektivt, starkt och miljövänligt. Det är underbart, sa en entusiastisk Adrian Lindqvist.
Första loket som är i drift
Uppvisningsloket är hittills det enda som tillverkats.
Men fler lok kan vara på väg till svenska järnvägar. Tanken är att ersätta gamla diesellok med miljövänliga vätgaslok och på så sätt fasa ut fossila bränslen. Loket har samma tekniska och operativa prestanda som de dieseldrivna lok det är tänkt att ersätta. Prislappen lär dock vara högre.
Hankavik ska köpa loket av tillverkaren Pesa, där sedan planen är att Hankavik hyr ut loken till Väte-rail som tilltänkt terminaloperatör. Väte rail har som mål att bli koldioxidneutrala till 2030.
– Om vi bara får i gång storskalig och grön produktion av vätgas i Sverige blir produktionen och trafiken fossilfri och emissionsfri, sa Adrian Lindqvist
Vätgasloket är främst tänkt att fungera som växlingslok på intermodala terminaler. Det förväntas kunna göra särskilt stor nytta i hamnar, men även på större industrianläggningar.
Utrustat med radiostyrning
SM42-6Dn är ett 4-axligt växlingslok utrustat med fyra drivmotorer på 180 kW vardera. Energin genereras av två vätgasbränsleceller på 85 kW. Bränslecellsystemet består av två paket med 16 tankar vardera, monterade i en stålram. Totalt rymmer de 32 tankarna 175 kg vätgas, och påfyllningstiden är högst 30 minuter.
Drivsystemet inkluderar även ett högkapacitetsbatteri baserat på LTO-teknologi med en total kapacitet på 167 kWh. Loket är utrustat med radiostyrning så att en förare ensam kan manövrera loket vid rangering, samt ett system för hinderigenkänning (anti-kollisionssystem). Loket är också utrustat med ett hinderigenkänningssystem (anti-kollision).
Efter Train & Rail gjorde loket en tvåveckorsturné med stopp i Domnarvet i Borlänge, Kombiterminalen Göteborgs hamn, Malmö hamn och Trelleborgs hamn. Därefter kördes det tillbaka till Ystad för hemtransport med färja till Polen där det skulle färdigställas för trafik.
Text och foto: Anders Carlsson