Nya röjningslok på plats i Gävle och Ånge

Röjningslok Ånge. Foto: Railcare
Röjningslok Ånge. Foto: Railcare

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap i Gävle och Ånge. Satsningen sker inom det utökade uppdraget för Trafikverket och innebär att resurser nu finns tillgängliga på sammanlagt nio orter i landet.

Snabba insatser för att minska störningar
Röjningsloken ska kunna rycka ut inom en timme efter att en incident inträffat och röja undan stillastående person- eller godståg. Syftet är att begränsa följdverkningar och snabbt återställa framkomligheten i järnvägssystemet.

– Röjningsloken ska vara redo att rycka ut inom en timme från att en incident inträffat, och då effektivt röja det person- eller godståg som blivit stående på spåret. En insats som säkerställer att störningar kan hanteras snabbt vilket både näringsliv och resenärer har stor nytta av, berättar Fredrik Nordlander, projektledare.

Ånge ny punkt i beredskapsnätet
Stationeringsorterna Gävle och Ånge är valda av Trafikverket för att täcka strategiska delar av järnvägsnätet. I Gävle har det tidigare funnits röjningslok i beredskap, medan Ånge nu ersätter tidigare placeringar i Ljusdal och Östersund.

De nya Effishunter-loken är utrustade med Steg V-dieselmotorer och uppfyller kraven enligt det europeiska signalsystemet ETCS. De kan dessutom köras på HVO100, vilket bidrar till minskad klimatpåverkan.

Nio orter klara – Hallsberg återstår
Loken bemannas av entreprenadförare med erfarenhet från säkerhetsklassade arbetsmiljöer och utbildning på respektive loktyp.

– Lokförarna beskriver loken som tysta, bekväma och effektiva, säger Fredrik Nordlander.

Verksamheten har nu beredskap på totalt nio orter: Nässjö, Älmhult, Långsele, Vännäs, Boden, Kiruna, Borlänge samt de två nytillkomna i Gävle och Ånge. En sista etablering planeras i Hallsberg i början av 2026.