Nya pendeltåget rullade in på Stockholm Central

X60B uppställt på Stockholm Central. Foto: Christer Wiik
Det första X60B-tåget invigdes av Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M). Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Nu har stockholmarna för första gången kunnat skåda den nya pendeltågstyp som ska sättas in i trafik i samband med Citybanans öppnande sommaren 2017. Det aktuella pendeltåget, X60B, är den senaste versionen av Alstoms X60 som trafikerar huvudstadens pendeltågsnät idag.

Under ledning av trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och Alstoms vd Per Öster, bolaget som tillverkar tågen, presenterades det nya tåget såväl exteriört som interiört.- Pendeltåget är nu plats för att kunna trimmas in i syfte att tas i full trafik när Citybanan öppnas för trafik i juli nästa år, säger Kristoffer Tamsons.  Tågen tillverkas i Alstoms fabriksanläggning i tyska Salzgitter och skeppas över till Trelleborg, där de sedan för egen maskin rullar upp till den svenska huvudstaden.Totalt kommer 46 stycken X60B-tågsätt successivt att trafiksättas i Storstockholms Lokaltrafiks pendeltågsnät.- Med denna satsning kan vi även börja fasa ut den äldsta pendeltågstypen, X10, som nu trafikerar Stockholm, säger Tamsons.

X60B är en förädlad version av Alstoms X60 och många av förbättringarna är inte synliga för gemene resenär. Däribland det helt nya ombordsystemet, ETCS, European Train Control System, som nu inryms i X60B. Denna ombordutrustning krävs för att köra på banor med det kommande EU-gemensamma signalsystemet ERTMS, European Rail Traffic Management System, ett signalsystem som även Citybanan, så småningom ska utrustas med.

X60B är även utrustat med TCMS, Train Control and Management System, ett nytt system som används för tågförarens övervakning av tåget. Via systemet får föraren direkt feldiagnostik från tågets alla känsliga komponenter. Många av förbättringarna har gjorts med fokus på att just förenkla underhållsarbetet, med högre tillgänglighet och lägre underhållskostnader som tänkt följd.

De nya tågen uppfyller även högre krav på tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, med bland annat fler tillgänglighetsanpassade platser samt rörliga, eluppvärmda fotsteg som går ut automatiskt när tåget stannar på stationen. Men även flera taktila knappar och skyltar finns nu installerade. För ökad säkerhet finns synliga videokameror i alla vagnar. En annan sannolikt uppskattad utrustning för resenärerna lär vara de mycket frikostiga laddningsmöjligheterna, med hela 16 eluttag per vagn.