Train Alliance redovisar ett starkt tredje kvartal med fortsatt resultatförbättring och flera framsteg i pågående järnvägsprojekt. Rörelseresultatet steg till 18,3 miljoner kronor, mer än en fördubbling jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har bolaget investerat i nya anläggningar i Borlänge och Hallsberg och lanserat en miljövänlig sprängteknik i Brista – den första i sitt slag ovan jord i Sverige.
Resultatlyft och ny ledning
Under tredje kvartalet 2025 ökade Train Alliance sina rörelseintäkter till 81,3 miljoner kronor, upp från 70,5 året innan. Rörelseresultatet steg till 18,3 miljoner kronor och nettoresultatet till 9,8. Enligt bolaget beror förbättringen på en gynnsam produktmix och ökade intäkter från konsult- och koncepttjänster, främst inom infrastrukturutveckling för kommuner.
Styrelsen har också utsett Jenny Johansson till ny vd. Hon tillträder i början av 2026 och kommer närmast från ÅF/AFRY. Nuvarande vd Joakim Weijmer övergår då till rollen som säkerhetsskyddschef.
Flera projekt i slutfas
I Borlänge har anläggningen övergått till förvaltning, medan arbetet i Hallsberg pågår med byggnation av en ny slussterminal på 26 000 kvadratmeter, planerad att stå klar i början av 2026.
Vid Brista verksamhetsområde i Sigtuna pågår markarbeten inom SMARTCargo-projektet, där bolaget använder en ny sprängteknik som inte avger kväve – en metod som Train Alliance är först med att tillämpa ovan jord i Sverige.
Nationell plan gynnar bolaget
Trafikverkets nya förslag till Nationell plan för 2026–2037 väntas gynna bolagets verksamhet. Planen betonar investeringar i underhåll och kapacitetsförstärkning på bland annat Västra stambanan, vilket ger fler tåglägen för Train Alliances kunder i Hallsberg och Mälardalen.
Planen omfattar även satsningar på Totalförsvaret och klimatanpassning, två områden som ligger nära bolagets inriktning.
Säkerhetsarbete och framtidsutsikter
Bolaget fortsätter arbetet med att stärka säkerhetsskyddet enligt standarden ISO 22340 och har godkänts av Inspektionen för strategiska produkter, vilket skapar förutsättningar för framtida projekt inom Totalförsvaret.
Trots utmaningar inom järnvägsbranschen ser bolaget ökat intresse för sina markområden och för diskussioner med flera nya intressenter.
"Vi ser ökade förfrågningar för våra markområden och vi för diskussioner med flera intressenter om olika affärer. Denna positiva utveckling sker trots de utmaningar som finns i järnvägsbranschen idag", säger Joakim Weijmer, vd för Train Alliance.
Källa: Train Alliance