Nytt vändspår i Båstad byggs för 260 meter långa tåg

Det nya vändspåret ska elektrifieras och signalregleras. Det ansluts via en ny växel på uppspårssidan och vidare genom en skyddsväxel. Foto: Infrakraft
Det nya vändspåret ska elektrifieras och signalregleras. Det ansluts via en ny växel på uppspårssidan och vidare genom en skyddsväxel. Foto: Infrakraft

Ett nytt vändspår ska byggas norr om Båstad station för att kunna hantera tåg på upp till 260 meters längd. Uppdraget genomförs av Infrakraft som utförandeentreprenad på uppdrag av Trafikverket. Projektet omfattar elektrifiering, signalanpassning och nya gångvägar för säker förflyttning i samband med tågvändning.

Vändspår för längre tåg

Det nya vändspåret anläggs strax norr om växel 101 och utformas för att kunna användas av tåg med en längd på upp till 260 meter. Arbetet innefattar omfattande justeringar av signalanläggningen för att anpassa drift och säkerhet.

Vändspåret ska elektrifieras och signalregleras, med anslutning via en ny växel på uppspårssidan samt en skyddsväxel.

Gångvägar och säker förflyttning

Som del av projektet byggs en ny belyst gångväg väster om vändspåret. Dessutom anläggs en belyst gångbana på utsidan av spåret för att lokförare ska kunna förflytta sig mellan förarhytterna vid tågvändning.

Avtal med Trafikverket

Kontraktet har ett värde på cirka 32,8 miljoner kronor. Efter den sedvanliga avtalstiden om tio dagar kan kontraktet tecknas.