Borgmästaren i staden Ulsan, Song Chul-ho, och VD:n för Hyundai Rotem, Lee Yong-bae, undertecknade nyligen ett Memorandum of Understanding (MOU) om ett gemensamt demonstrationsprojekt för utveckling av en vätgas-elektrisk spårvagn.
Som en del av projektet kommer företaget att bygga en vätgasdriven spårvagn och en station för påfyllning av bränsle och en järnvägsdepå med en 4,6 kilometer lång bansträcka mellan stationerna Taehwagang och Ulsanhang.
Hyundai Rotem ansvarar för hela systemet med spårvagnsdrift, inklusive produktion och idrifttagning av vätgas-elektriska spårvagnar, spår, signaler och byggandet av en vätgasfyllningsstation, medan staden Ulsan ansvarar för de allmänna administrativa frågorna och skapandet av säkra teststräckor samt installering av stationer för vätgasfyllning.
Fördelen med att leverera en vätgas-elektrisk spårvagn och en vätgaspåfyllningsstation samtidigt består av att i händelse av eventuella problem vid anslutning, kan dessa identifieras och elimineras på en gång.
Dessutom är det möjligt att ytterligare stabilisera spårvagnens operativa system och minimera underhållskostnaderna.
När prestationsverifieringen av den vätgas-elektriska spårvagnen och stationen för vätgaspåfyllning är avklarad, öppnas tillträde in på den inhemska och utländska spårvagnsmarknaden.
I juni 2019 presenterade Hyundai Rotem och Hyundai Motors ett gemensamt projekt för att utveckla eldrivna elektriska spårvagnar och lok.
Parternas mål är att utveckla spårvagnar som kan färdas drygt 150 kilometer på en enda laddning, med en toppfart på 70 kilometer i timmen. Enligt planen slutförs produktionen av ett testfordon och påföljande tester av spårvagnens prestanda under en period fram till 2021.