USA:s Järnvägsverk hotar att dra in stödet för Kaliforniens höghastighetsprojekt

Arkitekternas vision av staden Fresnos centralstation i Kalifornien. Illustration: California High Speed Rail Authority
Arkitekternas vision av staden Fresnos centralstation i Kalifornien. Illustration: California High Speed Rail Authority

Kaliforniens myndighet för höghastighetståg har formellt svarat på det amerikanska järnvägsverkets (FRA) avsikt att säga upp två centrala finansieringsavtal. I ett 14 sidor långt brev till FRA:s tillförordnade administratör Drew Feeley avfärdar myndighetens verkställande direktör Ian Choudri det föreslagna beslutet som ogrundat och baserat på en felaktig bild av projektets utveckling.

FRA har uttryckt oro över förseningar i byggnationen, ekonomiska brister och uteblivna framsteg som skäl för att omvärdera stödet. I sitt svar bestrider Choudri dessa påståenden kraftigt och menar att FRA har använt selektiv data och icke-transparenta metoder som inte ger en rättvisande bild.

Skarp kritik mot FRA:s planerade indragning av finansiering

– Att säga upp de samarbetsavtal som ligger till grund för projektets finansiering är ogrundat och orättfärdigt – skriver Choudri – FRA:s slutsatser bygger på en felaktig, ofta direkt missvisande, framställning av fakta. Bland annat förvränger FRA data som myndigheten själv har lämnat, hänvisar till rapporter som inte stöder dess påståenden och använder oklara och missledande metoder.

Byggframsteg i Central Valley och framtida finansiering

Choudri lyfter fram flera färdigställda byggetapper i Kaliforniens Central Valley som bevis för att projektet fortskrider. Bland dessa nämns den 1 445 meter långa San Joaquin River-viadukten i Fresno och viadukten i Hanford, Kings County. Totalt har 111 kilometer av spårområdet och 53 bro- och tunnelkonstruktioner färdigställts, med ytterligare 30 strukturer under uppförande i bland annat Madera, Fresno, Kings och Tulare County.

Brevet hänvisar även till fortsatt arbete, såsom utvecklingen av ett rangerområde för byggverksamheten samt godkännanden av miljötillstånd. Fullständig miljöprövning har nu slutförts för sträckan mellan San Francisco och Los Angeles.

– Jag måste också i starkast möjliga ordalag bestrida det vilseledande påståendet att myndigheten har gjort "minimala framsteg" i byggnationen – skriver Choudri – Vårt arbete har redan omformat Central Valley. Vi har byggt många av de viadukter, övergångar och undergångar som ska bära de första 191 kilometerna av höghastighetsjärnväg.

När det gäller oro för ett finansieringsgap på sju miljarder dollar pekar myndigheten på Kaliforniens guvernör Gavin Newsoms förslag att förlänga delstatens system för utsläppsrätter – numera kallat Cap-and-Invest – som väntas generera omkring en miljard dollar per år fram till 2045. Dessutom planerar myndigheten att skicka ut en intresseförfrågan till privata aktörer inför kommande etapper.

Kall relation med FRA sedan 2019

Choudris brev pekar även på brister i FRA:s tillsyn. Han påminner om att en granskning från oktober 2024 inte visade på några större brister i efterlevnaden – och att inga större förändringar har inträffat sedan dess som skulle kunna motivera ett nytt ställningstagande från FRA.

Svaret avslutas med en uppmaning till fortsatt samarbete mellan den federala regeringen och delstaten Kalifornien. Choudri betonar projektets ekonomiska och samhälleliga värde, däribland sysselsättningseffekter – över 15 300 byggjobb har skapats hittills, varav majoriteten i Central Valley.

– Fientligheten mot offentliga investeringar i höghastighetståg, och mot Kaliforniens ledarskap – en fientlighet som går tillbaka till FRA:s första försök att dra in finansiering i maj 2019 – verkar vara den verkliga grunden för det nuvarande beslutet – skriver Choudri.

– Jag hoppas att FRA och vi som myndighet kan gå vidare och samarbeta för att stödja det här programmet – ett projekt med stor framtid och potential att förbättra kaliforniernas liv och bidra till ekonomisk tillväxt i både delstaten och hela landet.

Kaliforniens höghastighetsjärnvägsmyndighet ansvarar just nu för byggnationen av 275 kilometer mellan Merced och Bakersfield. Projektets olika etapper rapporteras regelbundet i myndighetens uppdateringar.

Källa: California High-Speed Rail Authority