Train & Rail slog rekord – fler besökare och fler utställare än 2023

3300 personer besökte Train & Rail 2025 den 6–8 maj på Stockholmsmässan, en ökning med 10 procent jämfört med förra upplagan 2023. 
Även antalet utställare ökade från 151 till 174.
3300 personer besökte Train & Rail 2025 den 6–8 maj på Stockholmsmässan, en ökning med 10 procent jämfört med förra upplagan 2023. Även antalet utställare ökade från 151 till 174.

Train & Rail på Stockholmsmässan är numer Sveriges största järnvägsmässa med stor monterutställning och välmatat seminarieprogram. På årets upplaga ökade antalet utställare med 15 procent, och besökarna med 10 procent jämfört med 2023.

Mässan, den 6–8 maj, ägde rum i en tid då branschen är hetare än på länge med rekordstora trafikvolymer. Samtidigt krävs omfattande upprustning och modernisering för att järnvägssystemet ska fortsätta att fungera. Omfattande spår- och kontaktledningsbyten är på gång och införande av nya system för signal och kommunikation har påbörjats. Flera av de aktuella frågeställningarna togs upp på Train & Rails seminarieprogram där tre teman avhandlades: ”Teknik & Innovation”, ”Effektivt och modernt underhåll" samt Kompetensförsörjning. Trafikverket tilldelades flera programpunkter under veckan, inklusive en session om järnvägsforskning och innovation. Utöver detta fanns det ett Speakers’ Corner, där utställare gavs möjlighet att hålla föreläsningar i nära dialog med publiken.

Text och bild: Anders Carlsson

Ulrika Heie, riksdagsledamot för Centerpartiet och ordförande i trafikutskottet, invigde Train & Rail, och efterlyste då ett gemensamt mål- och en övergripande vision för järnvägspolitiken.
Det nybildade nätverket Women in Rail presenterade sin verksamhet på Train & Rails ”Speakers Corner”. Närverket samlar kvinnor inom järnvägen och arbetar för en mer jämställd och inkluderande järnvägsbransch
Emilie Peterson visade upp sykonst i Artex Groups monter. Företaget är vi specialiserat på innovativa och hållbara lösningar för säten och interiörer i tåg och andra transportmedel. Fokus ligger på kvalitet, hantverk och kostnadseffektivitet.
Peter Lissback och Pierre Sundström på Banprodukter visade upp grävsugen TC2 EVO som är en vidareutveckling av TINBIN TC2. Designen är ändrad och höjden är lägre. Målet är att den ska ge operatören enklare hantering tack vare bättre siktlinjer och minskad storlek.
Tomas Barakaukas på Bra Bullerplank visade bland annat upp ett bullerplank med solpaneler som kan generera intäkter och ge en bättre ekonomisk avkastning än ett vanligt plank. I montern fanns också bullerplank med konstverk som förväntas minska klotter på planken och förbättrar levnadsmiljön.– En annan intressant sak vi gör är att återanvända vindkraftsblad för att tillverka bullerplanken, sa Tomas Barakaukas.
Nicklas Bosäter, affärsutvecklingschef, på Geobearberättade om ett framgångsrikt projekt i Göteborg där företaget utfört framgångsrik markförstärkning under en av de sämst presterande växlarna vid Göteborgs Central.Geobear har en metod med expansionsinjektering som kan ske utan spåravstängning.– Där injekterade vi i leran på tre meters djup längs med en sektion på 35 meter. Marken höjdes med i snitt 7 millimeter, men det huvudsakliga syftet var att den skulle bli stummare och att leran skulle bli kraftigt förstärkt. Det kör cirka 200 tåg per dygn på den växeln, och historiskt har de haft ett femtiotal fel. Nu har de bara haft ett eller två fel, och de beror på smörjning.
Greenpipe utvecklar, tillverkar och levererar innovativa och hållbara produkter för infrastrukturprojekt – med särskilt fokus på kabelskydd. Företaget uppger att man erbjuder Europas bredaste sortiment av delbara kabelskyddsrör, anpassade för krävande miljöer och moderna behov. Michael Kautto Åslund och Eric Gröön fanns på plats i företagets monter.
Ystadbaserade familjeföretaget Industrispår lockade besökare till montern med en ”guldig” stoppbock. Företaget erbjuder totallösningar från idé till färdig produkt för såväl spåranläggningar som maskinutrustning. Martin Carlsson fanns på plats i montern.
Frida Gillberg från Tysk-svenska handelskammaren informerade besökarna om järnvägsmässan Innotrans 2026 – ett evenemang som bara tycks bli större vid varje upplaga. Och det internationella intresset är mycket stort. Av ungefär 3 000 utställare 2024 var nästan 2000 som är internationella.– Många mässbesökare som jag pratat med känner  till Innotrans såklart, dock inte alla. Men de är intresserade och vill både bli utställare eller besökare.Man behöver ha en plan för att förbereda sig i god tid innan man åker dit. Man måste verkligen anmäla sig i tid för att få den plats man vill ha, sa Frida Gillberg.
Malux visade olika TrainTalk™ lösningar, GSM-R telefoner, Cab Radios samt tågantenner med kablage Företaget levererar även nödbelysning till tågtunnlar och andra fastigheter. Benny Pettersson fanns på plats i företagets monter.
Melbye erbjuder innovativa och flexibla lösningar med betongfria produkter för markkanalisation och brunnar som ersätter traditionella alternativ. Med lång erfarenhet av kabelrännor och QA-Multikanal tillverkade av HDPE tillhandahåller företaget ett av marknadens bredaste sortiment av brunnar för kabelläggning. Finn Falkenhaug och Östen Kohlén berättade om produktutbudet.
NRSA, Nordisk Referensgrupp för Spårburna Arbetsmaskiner, med 54 medlemsföretag verkar för säkert användande av spårburna arbetsmaskiner och för att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. – Vi driver arbetsgrupper med olika frågor och just nu är en aktuell fråga regleringsbrevet som regeringen skickat till Trafikverket kring möjligheten att få bidrag för ombordutrustning, ERTMS. Då vill vi vara också vara med och kunna få in lite pengar till våra arbetsmaskiner som utför underhållet på järnvägen, sa föreningens vd Mika Suorsa som informerade om NRSA:s arbete på Train & Rail.
Scantruck har över 8000 produkter i sortimentet, många i större format som teleskoplastare och hjulastare. Till Train & Rail hade man dock tagit med handhållna produkter från Geismar. En batteridriven rälsslip, väckte särskilt intresse från mässbesökarna, berättade Robin Lampén som bemannade montern.
Trafikverket medverkar här på Train and Rail för att möta leverantörsmarknaden, berättade kommunikatör Ulf Carlsson.– Vi har ju nu fått utökade ramar för framförallt satsning på underhållet, och betydligt mer reinvesteringar. Det vill vi ju berätta om och om deaffärsmöjligheter som finns för branschen. Så vi är här med representanter från järnvägsunderhåll, för Trafikverksskolan samt för ERTMS, FRMCS och EURAIL.
Transrail erbjuder innovativ digitalisering för att förbättra järnvägsdriften – öka kapaciteten, förbättra punktligheten och minska både miljöpåverkan och kostnader. På Train & Rail visade man upp ”CATO”, företagets avancerade IT-system som optimerar tågdriften. Genom att anpassa körprofilen i realtid efter aktuella trafikförhållanden möjliggör CATO både förarstöd och automatiserad drift. Dan Hallin bjöd in mässbesökarna att testköra systemet.
Vibisol har över 30 års erfarenhet inom buller och vibrationer från spår- och järnväg. Företaget erbjuder bland annat Syntetiska FFU®-sliprar från Sekisui. Då kompositen består av slutna celler suger den inte upp vatten och är mycket tålig mot fetter och andra föroreningar. Undersidan på en syntetisk sliper som ligger på ballast reagerar precis som undersidan på en träsliper. Slipern är också lättare och formbar som en träsliper. Tony Johansson berättade om Vibisols erbjudanden.