Järnvägens luftledningar ska byggas om och flyttas

Foto: Trafikverket

Trafikverket planerar på begäran av Svenska kraftnät och Sigtuna kommun att bygga om och flytta luftledningar som förser järnvägen med ström. Åtgärderna genomförs i Måby, Viby, Rosersberg söderut mot Överby, Odensala samt Rölunda. Målet är att frigöra mark.

Trafikverket köper elkraft från de allmänna elnäten. Elkraften levereras vanligtvis med spänningsnivå 145 kilovolt (kV), 3-fas högspänning med frekvensen 50 Hertz och tågen på järnvägarna drivs med 15 kilovolt (kV), 1-fas med frekvensen 16,7 Hertz. Därför måste elkraften omformas och transformeras i så kallade omformarstationer som finns med jämna mellanrum utmed järnvägen. För ytterligare redundans och för att minimera nätförluster i järnvägens kraftförsörjningssystem har det byggts upp ett överliggande 2 fas nät 132 kilovolts (kV) och 16,7 Hertz system parallellt med stor del av järnvägsanläggningens kontaktledningssystem.

Med detta överliggande nät kan Trafikverket transportera den omformade elkraften över större geografiska områden med lägre förluster fram till transformatorstationer som sedan förser kontaktledning och järnvägsfordon med nödvändig drivmotorström.

För att förse eldrivna lok och fordon med elektrisk energi behövs elektriska matningsstationer, även kallade omformarstationerna. Omformarstationerna alstrar tillräckligt med ström och kan på så sätt förse fordonen med rätt spänning och frekvens. Det är så kallade luftledningar (kontaktledningar) som leder elenergin till järnvägens fordon.

Tillsammans med Svenska kraftnät och Sigtuna kommun planerar Trafikverket för att bygga om och flytta ett antal luftledningar. Projektet är nu i planeringsfas. För delprojekt Odensala kommer projektet att gå in i genomförandefas under 2023.

Källa: Trafikverket