MTR drar ned på trafiken i Uppsala län på grund av lokförarebrist

MTR drar ner på tågtrafiken i Uppsala län. Foto: MTR

Mälartåg presenterar den nya tidtabellen för tågtrafiken i Mälardalen under 2023. I den nya tidtabellen är antalet avgångar anpassade för att möta lokförarbristen och resenärernas behov av förutsägbarhet och stabilitet.

Avgångar på vardagar, då många pendlar till jobb och studier, är fortsatt prioriterade. På vissa sträckor kommer längre tåg att köras och möjligheten att sätta in ersättningsbussar ses över. Med planerad reducering av avgångar minskas risken för akut inställda avgångar, resenärerna får på detta sätt en större förutsägbarhet och bättre förutsättningar att planera sina resor. 

– Med Mälartågs nya tågtidtabell kan resenärerna i Mälardalen vänta sig mer stabilitet och större förutsägbarhet. Biljetter för avgångar från den 11 december kan köpas från och med i morgon onsdag”, säger Göran Gullbrand, strateg, trafik och infrastruktur Mälardalstrafik.

I Uppsala är man kritiska till beskedet att MTR ensidigt drar ner på tågtrafiken i Uppsala län från och med den 11 december.

– Vi är mycket bekymrade över att MTR inte lyckas leva upp till sitt avtal med Mälardalstrafik även under 2023, säger Johan Örjes (C), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

Det råder stor brist på lokförare i hela landet och beslutet att dra ner på tågtrafiken ger en mer förutsägbar och stabil tågtrafik för resenärerna.

– Det är olyckligt att tågtrafiken dras ner under tider när många reser. Det här är inte vad vi förväntat oss, säger Karin Svingby, trafikdirektör.

Tågtrafiken i regionen är sedan många år ett nav för arbetstagare och arbetsgivare i och mellan regioner.

– När trafiken är opålitlig och gles kan det påverka möjligheten för regionens företagare att attrahera arbetskraft och arbetstagares möjlighet att ta sig till sina jobb eller elever att ta sig till skolor, säger Johan Örjes (C).

Under hösten har Uppsala län, tillsammans med Region Västmanland, kompenserat utebliven tågtrafik på sträckan Sala-Uppsala. Uppsala län ska nu se över om det är möjligt att sätta in insatstrafik på de sträckor som drabbas särskilt hårt av färre tågavgångar.