Kazakstan får sin första tunnelbana

Foto: Ckherni

I flera städer runtom i världen byggs tunnelbana, ett av de senaste att öppna för trafik är tunnelbanan i Almaty, tidigare Alma Ata, i Kazakstan. Tunnelbanan beräknas ta emot 26 000 pendlare om dagen. Den beräknade kostnaden är motsvarande omkring 10 miljarder kronor. Officiellt invigdes tunnelbanan i december 2011.

Det framhålls att tunnelbanan är ett miljövänligt transportsätt i Almaty då den kommer att ersätta omkring 300 busslinjer, med mindre avgaser som följd.

Tunnelbanan är utrustad med 29 säkerhetssystem. Tunnlarna är byggda för att klara jordbävningar eftersom Almaty ligger i ett jordbävningsområde.

De första planerna på ett kollektivtransportsystem i Almaty drogs upp redan 1975. Men eftersom landet då var en del av Sovjetunionen fanns en regel om att kollektivtransportsystem först kom i fråga när en stad passerat en miljon invånare. Almaty fick sin miljonte invånare 1982. I dgg har staden 1,3 miljoner invånare. 1988 började man bygga tunnelbana då Kazakstan fortfarande var en del av Sovjetunionen. I och med upplösningen av Sovjetunionen frös projektet inne då nödvädiga medel från Moskva ströps.