Vid Stora Hamnkanalen i Göteborg bygger Trafikverket en ny del av Västlänken. Den nya tunneln ska dras under kanalen nära mynningen till Göta älv och ansluta till befintliga tunnlar vid Kvarnberget och Otterhällan.
Så byggs tunneln
Tunneln vid Stora Hamnkanalen byggs med en 55 meter lång betongdel och en 10 meter lång bergtunnel. Arbetet utförs med den så kallade cut-and-cover-metoden, där man gräver uppifrån och gjuter tunneln i ett öppet schakt, cirka 20 meter djupt.
För att schakta säkert byggs först spontväggar som fungerar som stödkonstruktioner.
– Med spontväggarna bygger vi en ”box”. Den fylls sedan igen så att vi kan köra ut maskiner som ska installera ytterligare förstärkningar, så kallade RD-pålar. Det innebär att vi borrar ner stålrör i leran och ner i det underliggande berget. När vi gräver djupare förstärks rören med hammarband och stämp, berättar Johanna Arvidsson, delprojektledare.
Buller och miljö
Byggarbetet innebär moment som spontning, pålning och borrning i berg, vilket orsakar buller. Eftersom pålningsmaskinerna är upp till 30 meter höga och arbetet sker ute på vattnet finns ingen möjlighet att sätta upp bullerskärmar.
Källa: Trafikverket